Spel van de week 23 april 2024—Egbert Meijer

Scientists versus naturalists

Om eens te zien of veel afspraken en conventies nu lonen werd in 2003 een wedstrijd georganiseerd tussen twee sterke teams met o.a. Zia in de gelederen, dat niveau dus. Een team speelde zonder enige conventie of speciale afspraken, 4-kaart hoog, sterke 2 en Blackwood, dat nog net wel, maar verder geen Stayman of wat dan ook. De Scientists mochten elke conventie of afspraak spelen die ze maar wilden. Wie won? Uiteindelijk de Scientists, maar dat kwam vooral omdat ze beter speelden, niet door het systeem of het bieden. Het blijkt dat de Naturalists hun punten scoorden doordat de tegenpartij vaak in het ongewisse bleef over het zitsel, en dus relatief vaak fout uitkwamen of tegenspeelden. Er is een boek over verschenen.

Op spel 1 boden onze tegenstanders 'wetenschappelijk' naar 5, via 1-2–2–3–4-5. 2 was een inverted raise en forcing. Er was geen stopper in klaveren en het eindcontract was 5.

Het contract ging down na een klaverstart toen de leider A en H sloeg, marginaal de beste speelwijze als je verder geen aanwijzingen hebt. Dit bleek een goede score voor ons omdat aan de andere tafels 3SA werd gemaakt. Na afloop ontstond de discussie of je nu liever in 3SA zit of in 5 met deze handen. Zoals het spel ligt maak je 3SA altijd als er geen klaveren wordt gestart en na een klaveruitkomst ben je net zover als in 5, je moet de goed doen. Echter de klaveren zitten 4–4 en dat is maar een kans van 33%. Dus als er altijd goed wordt uitgekomen moet je in 5 zitten. Maar ook als de klaveren niet rond zitten start de tegenpartij lang niet altijd met die kleur. Het is lastig om hier een percentage aan te hangen. Gewoon maar 3SA bieden zonder de tegenpartij te vertellen wat ze moeten uitkomen pakt hier het beste uit. Ook 5 is altijd gemaakt zonder klaveruitkomst, maar dat was inmiddels wel duidelijk door het bieden.

Op spel 23 een probleem voor OW als Zuid met een zwakke twee in begint.

Het is altijd een probleem als je een evenwichtige hand van ongeveer 16–17 punten hebt zonder stopper in de kleur van de tegenpartij. Je moet doubleren, maar bent daarna meestal niet goed genoeg om nog eens vrijwillig te bieden, terwijl je wel vrij veel extra's hebt. Zo ook hier. Na een doublet van Oost heb je als West ook een probleem, passen of bieden? Ik denk dat een pas tegenover een minimaal doublet met korte schoppen in de vierde hand op den duur niet winstgevend is, maar de passers hadden het deze keer bij het rechte eind. Ik kan inviteren in , maar daar ben ik ook net te zwak voor, dus ik bood 2SA, Lebensohl, partner moet 3 bieden, waarna ik afzwaai in 3. Partner hoeft geen 3 te bieden, maar dan moet hij een sterk spel hebben, en daar is deze hand ook net te zwak voor zonder eigen kleur, en 3 is te veel van het goede. Niets mis met 3, maar 3SA kan niet down, ook niet als de V fout zit, en een pas op 2 was nu dus ook beter geweest.