DBC Elffers-beker

NBB-beker

1e Ronde / 31 januari 2004

Lombard uit, altijd lastig....
Met een wat gehavend team door het grote aantal invallers wisten we dat het wel eens een lastige wedstrijd kon worden tegen de Lombard, zeker in het geval zij op volle sterkte aan zouden treden. Dat bleek inderdaad het geval en via 26-43, 25-30, 23-48, 15-30, 13-46 en 28-21 konden we de gehele wedstrijd eigenlijk geen vuist maken.

Bij Fred en mij begon het wel goed. We schoven aan tegen Kees Boelaars en Bas Drijver en op het allereerste spelletje gaat het er al direct om:

Je hebt (niemand kwets):
AJx
KQJxx
Jxx
xx

Spelletje 9, je zit Noord en mag dus beginnen. Je biedt 1H (5-kaart), links pas en maat biedt 1NT. Rechts komt er nu in met een doublet, je past en links komt er 2K, dubbel bij de maat, rechts gaat een poosje onder water en komt vervolgens met 2R op de proppen, je past weer en ook dit voorziet je maat van een bandje!
West    Noord    Oost    Zuid
-       1H       pas     1NT
DBL     pas      2K      DBL
...2R   pas      pas     DBL
pas     ?

Doe je nog wat? Een beetje vreemd is het wel, maat biedt eerst 1NT en kan vervolgens zowel 2K als 2R voor straf dubbelen!?
Maar goed, "het zal wel" bedenk je en je past om (het is tenslotte een gedubbelde deelscore) met troef uit te komen....

Bas Drijver verexcuseert zich voor zijn hand als hij de volgende troosteloze dummy neervlijt:
xxxx
T9xx

De leider kon nooit verder komen dan 2 ruitenslagen, 2 klaverenslagen, 1 schoppenslag en hartenaas. Goed dubbel, Fred!

Spel: 9
Gever: Noord
Kwets: OW
SAJx
HKQJxx
RJxx
Kxx
SKQxx

Sxxx
HA HT9xxx
RQ9xxx Rx
KAQJ KT9xx
  Sxxx
Hxx
RAKTx
KHxxx

We hadden nog een succesje:
Je hebt:
Ax
QTxxxxx

Links van je begint met 1H, maat 2R en rechts gooit de manche vol met 4H. Je past, maar maat verrast je nu met een dubbel en je biedt 5K waar het verder bij blijft. De start is een kleine harten en de volgende dummy komt op tafel:
AKJx
KT
QJxxx
Kxx

Het spel is nog niet gemaakt, je ziet sowieso al 1 klaveren en 1 harten verliezer, dan moet de schoppensnit nog goed zitten en ofwel de ruitensnit ook nog goed ofwel de schoppen 3-3. Als je de harten goed doet is de ruitensnit weer niet nodig. Nu, alles is nog niet verloren en je gaat aan de slag. Harten T blijkt de verkeerde keuze na harten Q rechts en harten na. Klaveren naar de K wordt rechts genomen met het aas en nu komt er ruiten na. Het moment van de waarheid?
Het kan haast niet dat ruiten K nu goed zit, rechts heeft immers al 6 punten getoond. Je neemt dus ruiten aas, trekt de laatste troef (rechts heeft ook nog de J) en vervolgt met de schoppensnit. Deze zit goed en dit zijn de resterende kaarten (spel gedraaid):

Spel: 14
Gever: Oost
Kwets: -
SAKx
H-
RVBxx
Kx

H H
R R
K K
  Sxx
H-
Rx
KTxxxx

Is nu inderdaad de enige kans dat de schoppen 3-3 zitten? Nee! Ook als W een 4 kaart schoppen heeft ga je het spel maken door al je troeven uit te spelen! Je "weet" immers dat hij ook ruiten K heeft en hij kan niet én 3 schoppen vasthouden en ruiten K. Op de 5e klaveren. West is in dwang gebracht... Inderdaad zat het spel zo en de kleine schoppen uit N werd de 11e slag.

Kees

De uitslag per team:

Peter Ladan - Ron van der Werf
Rob Dankers - Poul Grashof
Fred Heemskerk - Kees Schipper
Niek Kriens - Geert van Dort
Henk den Boer - Harry Geelen
Klaas Munneke - Pieter Hilferink

De Butler-uitslag, berekend naar een wedstrijd van 12 paren:
1.
2.