DBC NBB-beker

NBB-beker

2e Ronde  *  5 april 2009
DBC - Langendijkse Bridge Club (LBC)

Deze thuiswedstrijd werd, zoals vaak, gespeeld in "Delft aan Zee", oftewel de Marina in Scheveningen.
In strijd met de gebruikelijke tactiek begon ons team meteen de 1e ronde fors te winnen: 41-14!
Maar in de volgende ronden zetten wij de trend voort:
26-25, 21-8, 19-17, 28-28, en voor de zekerheid nog even 38-22.
DBC won hiermee met 173-114 en gaat dus door naar de Finale!
In tegenstelling tot de andere bekers speelt de NBB-beker maar 2 voorronden. De nu overgebleven 8 teams spelen op 16 mei (ja, Kroegentocht!) in een achthoeks-wedstrijd de Finale.

Mijn informatiebron heeft geen uitslagen per team gegeven. Wel de (indrukwekkende!) Butler-uitslag, die je hieronder aantreft.

Opmerkingen (van de WL, Harry):
Doorslaggevend waren spel 20, goed voor 39 imps, en spel 6.
* Op spel 20 bieden en maken onze matadoren 3 keer 6 Harten, terwijl de LBC'ers in de manche blijven steken.
* Op spel 6 bieden en maken Peter & Ron 4 Ha; nevenpaar Ger & Henk spelen dat 1 down.
Ook John vd Meij & John Schalen maken hier 4 Ha, en dat mag worden opgeteld bij de gemaakte 4 Ruiten van Hedwig & WJ!
* Op de derde tafel wordt de 4 Ha van Fred & Kees nog uitgenomen met 4 Sch, wat gedubbeld één down gaat. Nevenpaar Anke & Marten mogen hier 2 Ruiten spelen met een simpele overslag.

De Butler-uitslag is:

Beijer - Oskam

1e Ronde  *  31 januari 2009
BC 70 - DBC

Deze uitwedstrijd zou zijn gewonnen met ± 183-127, maar er was geen exacte uitslag bekend, wel de Butlerscores (zie verderop) en uitgebreide frequentiestaten op hun site. Wel erg merkwaardig dat op hun site alleen uitgebreide frequentiestaten, spelverdeling en de Butlerscore staan, maar NIET de WEDSTRIJD-UITSLAG, noch de uitslagen per team, waar het tenslotte eigenlijk om gaat!
Na vanavond meteen het heugelijke nieuws op de site te hebben gezet (dank John!), is Micky Mouse later aan de slag gegaan om met de gegevens van hun site de uitslag per team en de totaalstand te reconstrueren. Dat moest kunnen!
Maar op het 1e spel klopte het niet! Er waren 2 paarnummers van hen verwisseld... Ook in de 2e ronde was dat het geval, maar met 2 andere paren.
Er is kennelijk van een afwijkend schema uitgegaan. Dat is niet erg (het maakt niet uit of je eerst tegen paar 7 speelt en later tegen paar 8, of andersom), maar ik kan het zo niet in het rekenprogramma invoeren. Micky weet wel iets van schema's, dus: niet van N-Z uitgaan, maar altijd van DBC (N-Z of O-W), want onze paren zitten steeds in dezelfde richtinhg.
Dat is nu gebeurd. Micky Mouse komt tot een uitslag van 183-126; gezien de gemelde schatting moet dat goed zijn!
De door MM berekende Butler-uitslag is voor DBC correct, maar moet voor 4 paren van BC 70 op enkele spellen worden gecorrigeerd vanwege het verwisselen van paren. Dat is inmiddels ook gedaan en wijkt soms 1 à 2 puntjes af van de eerder hier gepubliceerde scores (van de site van BC 70), wat vermoedelijk komt door een verschil in afronden van negatieve datum-scores. Omdat MM zeker weet dat hij goed heeft gerekend, zijn de Butlerscores aangepast zoals die nu zijn berekend.
Nu alles maandag eens goed is geanalyseerd, kunnen ook de team-scores van BC 70 op naam worden gezet, evenals de Butler-scores van hun paren.
Door de 14 winnaars en 2 beste verliezers wordt nog slechts één volgende voorronde gespeeld. De 8 winnaars daarvan spelen op 16 mei in Utrecht de finale in een achthoeks-wedstrijd.

De uitslag per team is:

DBC   BC 70