And the winner is ... -- 19 maart 2024 -- Jos van Kan

Kampioenen

Met grote overmacht heeft het driemanschap Jaap Brulleman -- Fred Heemskerk -- Keers Schipper het clubkampioenschap van DBC 2024 gewonnen. Vanaf zitting 3 namen zij de leiding om deze niet meer af te staan. Zij haalden in 6 zittingen 353,4%, bijna 59% per zitting gemiddeld. De nummers twee Frans ten Brink -- Schelte Wijma kwamen ondanks een geweldige eindsprint van 64,6% toch nog 4,6% tekort om de leiders in te halen. Derde werden Hedwig van Glabbeek -- Willem jan Maas met 337,2%. Allen van harte proficiat met deze prestatie

Uit de A-groep degraderen 4 paren en uit de B-groep promoveren er drie. Een beetje sneu voor Arianne en Jaap (A, 50,63%) en boffen voor Jan Peter en Joeri (B, 50,56%), maar regels zijn regels. Wat we hieruit leren is, dat je het best het clubkampioenschap kan ingaan vanuit de B. Je kans om te winnen is net zo groot, maar je kans om in de A-groep te komen als de stofwolken zijn opgetrokken is groter.

Spel van de week

Geert van Dort gaf een fraai staaltje speltechniek ten beste op spel 14. Hij zit als O in 3SA en zo ligt het spel:

Spel: 14
Oost
Niemand
SV53
R97
KAB42

SAB102
RAVB104
K3
NESW
S8
HAV8
RH652
KHV1076

SH9764
HHB2
R83
K985

Koos (Z) komt uit met S4 (1-3-5), 10, V, 8. In slag 2 speel ik een kleine K na met het idee de verbinding te verbreken. Dat idee was OK, maar de kleur niet (H!), zoals Geert laat zien. Hij legt de 10 en vervolgt met KH. Ik neem (duiken is misschien beter) en speel H7 na. De leider duikt, Koos wint de B en vervolgt met R. Geert heeft nu een vast gewonnen spel, onafhankelijk van de positie van HH, mits Z SH heeft. Hij neemt op tafel, incasseert SA (Vienna Coup), steekt over naar zijn hand met RH, incasseert KV en speelt nog 3x R. De positie is nu met W aan slag:

Spel: 15
Zuid
NZ
S--
H??
KB

SB
R10
K--
NESW
S--
HAV
K7

SH
H??
K--

Hij speelt de laatste R van tafel en je ziet, dat hij alleen maar op de zwarte kleuren hoeft te letten. N houdt natuurlijk zijn KB en moet een H afdoen, Z houdt natuurlijk zijn SK en moet ook een H afdoen. En vervolgens ploft HH onder het A. De dubbele dwang als safety play. Petje af, nee, laat ik genereus zijn, hoed af voor Geert en zijn welverdiende overslag.

Heeft u dit goed afgesproken?

Een tweetal spellen passeerde de revue, waar dit motief aan de orde kwam:
  1. Het bieden gaat 1K- (dbl)- 1S - (dbl). Wat betekent dat laatste doublet? Ik heb altijd gespeeld: DIT wilde ik juist bieden, dus 4+ S. Partner blijkbeer niet, hij wilde mij laten kiezen tussen de rode kleuren. Dat is inconsequent, want ik wilde juist dat HIJ zijn beste kleur bood. En in de impen heb je misschien nog een verhaal maar in de paren natuurlijk niet, als je H hebt bied je H.
  2. Je hebt als Z S 9 H K973 R AJ1092 K Q94. , W/allen. W: 1H (4+) - (p) - 2H - (p) - p - (2S) - p - (?). Wat heeft je partner en doe je nog iets? Partner kon niet dubbelen en ook niet 1S volgen in de eerste ronde. Hij heeft 0/1 H dus geen opening en niet een goede S kleur, maar waarschijnlijk wel 5. Het lijkt er op, dat we op weg zijn naar een min score en het beste lijkt 2SA of 3R, maar passen lijkt niet goed. Fun fact: Kreijns bood in deze situatie al 2S met een 4-kaart, hij speelde liever zelf. Maar natuurlijk niet tegenover een singleton, met hem had je er zeker uit gemoeten.

Voorlopig genoeg

Hiermee komt mijn verslaglegging van het kampioenschap ten einde. De oplettende lezertjes zullen hebben geconstateerd dat uw razende reporter met 51,55 % de trotse leider is van de bee-line en vanaf volgende week in de A-groep mag opereren. Wel, mijn prognose is, dat als wij de ons zelf toegebrachte zaalnullen kunnen terugbrengen van 2 naar 1 per zitting, wij ons wel kunnen handhaven. Maar dat zal wel net zo moeilijk zijn als afvallen of stoppen met drinken. We beginnen echter met cross-imps en dat is natuurlijk weer iets geheel anders. Dit gezegd hebbend leg ik de pen neer. Tot later.