Spel van de week - 25 februari

Playing teams of four is like a boxing match, but playing a big pairs tournament is like knocking down as many drunken sailors as possible.
Bob Hamman

In het DBC 2003 Simultaneous Drunken Sailors Knocking Down Contest a.k.a. het DBC clubkampioenschap leverde de eerste avond alweer vele spellen met een hoog "had ik maar wat anders gedaan" gehalte op.

Je hebt bijvoorbeeld in de vierde hand, niemand, als W:

SAJ105 H 105 R AKQJ85 K K

en het bieden gaat links 1H, partner pas, rechts 3R, je denkt, ondanks de alert, dat je jarig bent en zegt doublet. 3H zegt LHO en partner na enig geduw en getrek 4K. Pas zegt RHO en nou jij. Pas nu vraag je wat 3R betekent en "limit verhoging in H" draagt niet echt bij tot de feestvreugde. Nou ja, 4R lijkt opgelegd en 4S van partner zou het bieden hebben besloten ware het niet, dat LHO in de uitpas nog een knallend doublet laat horen. Vraag: wat heeft partner en wat was het resultaat? Antwoord aan het eind van het artikel.

Uit het "defend with your life" department het volgende probleem. Je hebt als O in tweede positie groen tegen rood:

SKQ8 H A87653 R 6 K 983

en omdat je de vijftig al gepasseerd bent neem je eerst een pasronde na RHO's pas. Dan stomen de tegenstanders naar de manche:
Noord Oost Zuid West
pas pas 1R pas
1S 2H D1 3H
4R pas 4S all pass
1. 3 krt S fit
Je start met HA en de dummy etaleert zijn verborgen schatten:
Spel 21
contract 4S
uitkomst HA

S KQ9
H A87653
R 6
K 983
S A96
H 1042
R AK93
K AK6
Partner contribueert de 9 en de leider de K. Je vervolgt met H (T, J) en de leider troeft met de S2. Vervolgens speelt hij S3 op en je blokt voor met SQ, A. 4. Wat is je tegenspelplan als de leider met troef vervolgt? Wat heeft de leider fout gedaan?

Uit het department of thunderous applause:

spel 14
contract 3NT (Z)
Uitkomst RQ
S 105
H Q984
R 762
K AJ82

S KJ63
H K10653
R AK
K K3
Noord Oost Zuid West
- 3S 3NT all pass

Uitkomst RQ, 2 3 A, je vervolgt met HH naar de Q (O de J) H terug (O S4) voor W's A en deze vervolgt met RJ. Wat nu zei Pichegru.
  1. S762 H 3 R 762 K J109763
    Met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig. Toch ging 4S maar één down, omdat de S 3-3 zaten en Z een belangrijk tempo weggaf door met troef te starten.
  2. Je moet een eventueel nagespeelde troef weigeren. De hoop is, dat de tegenpartij een 4-3 fit zit te spelen. Als je de nagespeelde troef weigert, kan de leider geen troef meer spelen, op straffe van verlies van 1S, 2H en 1K slag. Slecht is om de nagespeelde troef te nemen om H na te spelen. De hand van de leider is nl SJT32 H K R QJ752 K 752
  3. O heeft natuurlijk de S honneurs en als hij nog een R'tje heeft kun je je matje wel oprollen. dus maar hopen van niet en spelen:H naar de 9, S naar de J (W de 2, dus O is 6-1-2-4), H naar de 8, ST voor het A, S9 na... en O wordt gesqueezed in de zwarte kleuren voor 3SA+2. O's hand: SAQ9874 H J R 43 K QT96 Het saaie 4H wordt maar precies gemaakt als OW hun S introever vinden.

E-mail: Jos van Kan