Spel van de week - 16 april

Saai :-)

Afgelopen dinsdag was het zover, wat door csvdwss WJ in zijn verhaal van 1 april werd betiteld als leukste competitie van het jaar stond op het punt te beginnen. Toen ik volledig uitgevloerd om 20.10uur aanschoof, onder het roepen dat het niks kon worden omdat ik de hele dag ruzie had gemaakt met m'n chef, te laat was thuis gekomen, even een frietje er ingeschoven had en vervolgens ook nog in een file op de A4 terecht was gekomen, (Een betere smoes kon ik niet verzinnen wel even gebeld overigens dat ik later was) werden voor het spelen nog even de bekers van de clubcompetitie uitgereikt. Ik heb het kleinnood, door Wim Lotgering een fijne maat borrelglas genoemd (is volgens mij je fles wel snel leeg Wim), trots in huis staan. Er moet mij overigens nog wel even iets van het hart. Mijn gewaardeerde csvdwss en partner Jos van Kan heeft zichzelf in zijn verhaal van vorige week(er was toch een spel) veel te veel te kort gedaan door te roepen dat de mannier om het Simultaneous Drunken Sailor Knocking Down Contest a.k.a. het DBC Clubkampioenschap te winnen is: ga met ondergetekende spelen. De statistieken spreken hem namelijk tegen. Ik heb al zo'n kleine 20 keer meegedaan en het is pas 2x gelukt om het kampioenschap binnen te halen. Voor Jos was het echter zijn debuut bij DBC. Dus moet het antwoord op de vraag: "Hoe win je het SDSKDC?" zijn. Ga met Jos spelen :-).

Maar om terug te komen op de titel de spellen waren voor een butler (crossimps) saai. Weinig grote swings maar wel veel grote spellen. Na dat ik 5 van de eerste 6 spellen mocht afspelen en de teller op +3 stond (het valt dus wel mee met dat afspelen van mij) mocht Jos aan de bak.

Spel: 7
Kwets: Allen
S762
R10982
KA98742

SH
HAB10976
RAVB53
KV
Zuid Oost Noord West
1H pas pas 1S
3R 3S 5R1 einde
1. dat gebeurt mij nu ook altijd balance je een keer in de uitpas bieden ze meteen de manche

Na S uit voor het aas, R na voor de V en H, en R na, combineerde Jos zijn kansen uitstekend. KA, K getroefd, H getroefd en K getroefd. Je ziet nu dat de K niet lopen west bekend niet meer. Je kan uit het bieden aflijden hoeveel S's oost heeft. Hij heeft 1S geboden en west heeft opgehoogd naar 3S. Daarbij komt dat west niet 1S heeft gevolgd over 1H. Het meest waarschijnlijke is dan dat oost 5S's heeft en west 4S's(met 3S zal je kwetsbaar niet zo snel op 3 niveau steunen). Uit de gespeelde kaarten weet je dat oost 2R's en 4K's heeft. Dus blijft er nog ruimte over voor 2H's. Kortom oost is begonnen met een 5-2-2-4. Toen je de 1e H troefde viel bij oost de 8. Dit alles op een rijtje zetten en je komt tot de conclusie dat om het contract te maken de laatste H van oost de H of de V moet zijn. Dus je slaat HA (bij oost valt inderdaad de H) en speelt HB. Als west niet dekt gooi je op tafel een K of een S bij en dit herhaal je net zolang tot west een keer dekt. +600 en 8 impen. (Het was een keer niet geboden en een keer drie down gegaan).
Het hele spel

Spel: 7
Kwets: Allen
S762
R10982
KA98742
SV1095

SAB843
HV5432 HK8
RK4 R76
K65 KKB103
  SH
HAB10976
RAVB53
KV

Tot slot wil ik nog een nieuwigheidje introduceren

Het biedprobleem van de week

In dit hoekje van het spel van de week wil ik een spel van de clubavond naar voren halen dat lastig is om te bieden. Mail mij de oplossing hoe je het optimale eindcontract kunt bereiken en verdien bij een goede en realistische oplossing een eervolle vermelding in een volgende editie van het spel van de week.

Om deze week een spel te kiezen was niet zo moeilijk.

Spel: 24
Kwets: Niemand
S10876
HB842
RK3

SAHV2
HAV6
RAV2
KAH9

Dit soort zuid handen krijg je niet vaak. 28 punten, hoe ga je dat verkopen en hoe kom je in het redelijke 6S (S's moeten 3-2 zitten 68% kans). Als je al achter de 4krt S kan komen dan moet noord een aantal aardige kaarten hebben. Bijvoorbeeld HBxx in een rode kleur, of een rode H met KV, of een rode H met de B in de ander rode kleur. Hoe zoek je dit op een verantwoorde wijze uit?
Een oplossing werd al aangedragen door Gert O.

Zuid Noord
pas 2H1
2S 2SA2
3K3 3R4
3H5 4R6
4H7 4S8
6S9
1. gezien de lange teltijd waarschijnlijk geen zwakke 2 in S
2. 26-27 een puntje gelogen wegens de 4-3-3-3 verdeling
3. Niemeyer
4. 1 of 2 vierkaarten hoog
5. 4krtS niet volgens het systeem want dan moet je 4R bieden en na 4S weet je het niet
6. controle
7. controle
8. niks te melden
9. nu kan je volgens mij HB of KV wel gokken

Ik wacht andere oplossingen met spanning af.

P.S.
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dit initiatief volledig zonder overleg met mijn csvdwss :-) is ontstaan. Dus als zij hun medewerking niet verlenen zal de eervolle vermelding pas worden geplaatst wanneer ik weer aan de beurt ben om mijn spel van de week aan het internet toe te vertrouwen.

Paul van Raaij