Spel van de week - 27 mei

Vakantie

Het is zover, dit is mijn laatste bijdrage voor de zomer. Hedwig en ik gaan namelijk binnenkort op vakantie. Eerst nog even onze Europese titel verdedigen in Menton (ha, ha), maar dan is voor ons de tijd van luieren, lezen en in de zon zitten aangebroken. Voor de gokkers onder u, ik zal u voorzien van wat inside information. Zet uw geld niet op ons! Om te beginnen is het nog nooit vertoond dat iemand twee keer achter elkaar won, en verder is de concurrentie erg groot. Bovendien moet je, wil je zoiets winnen, erg goed spelen en mag er niets tegen zitten.

Ondanks dit stellen wij morele steun erg op prijs. U kunt het verloop van de kampioenschappen volgen op de site van het EK. Zoals u wellicht weet spelen Hedwig en ik een uitermate simpele vorm van bridge, maar we doen wel ons best om dat een beetje handig te doen. In een parenwedstrijd is het van belang om "normale" contracten te bereiken, in competitie erg agressief te zijn, in constructieve biedverlopen een beetje behoudend te zijn en vervolgens net even beter af en tegen te spelen dan de rest.

Dat is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, want, zeker in een parenwedstrijd, is elk spel interessant. Belangrijk is dus om je concentratie niet te verliezen. Met die laatste stelling gaat het spelvandeweekstukjesschrijverscollectief nog wat doen, maar dat verklap ik nog even niet. Blijf echter, ook in de zomer, deze rubriek nauwlettend volgen.

De zevenentwintigste mei van het jaar 2003 bleek een dag te zijn dat de schudmachine er erg veel zin in had. Er was namelijk niet één spel van de week, maar het waren er eigenlijk 25. Toch waren er een paar spellen bij die ronduit diabolisch waren. Zo was er spel 12. Bij ons ging het:

12 W/NZ A6   West Noord Oost Zuid
Q8632 1 (1) 2 (2) 2 (3) 2 (4)

2 (5) 6 (6) pas (7) pas (8)
AQJ852 6 (9) pas (10) pas (11) 7 (12)

QJ52 pas (13) pas (14) pas (15)

AKJ98763

Q1054

AJ954

Daar zit je dan (Oost) met je saaie evenwichtig verdeelde achtpunter... Dit is wat er gebeurt:

1. Een normale opening. Laat u niet verleiden door mensen die u vertellen dat u maar 2 à 3 losers heeft en dus manche forcing moet openen. Dat is met zo'n kaart namelijk niet goed. U heeft bij lange na niet genoeg verdediging en rondgepast wordt er toch niet.
  2. Een normaal volgbod, wellicht zelfs verstandig als u één of andere 2 kleurenconventie speelt waarmee u klaver en harten aan kunt geven.
  3. Het blijft normaal. 6 tot 9 punten en ruiten mee. Zelfs als u negatieve doubletten speelt (wat de speler aan deze tafel niet deed) is dat niet het juiste bod vanwege de driekaart harten.
  4. Op zoek naar "groenere weiden"...
  5. "Wie weet hebben we ook nog een schoppenfit", bovendien kabbelt het lekker door...
  6. Plof! "Het moet maar eens afgelopen zijn met dat gekabbel..." (Overigens vind ik dit een prima bod [WjM].)
  7. "Wat gebeurt hier? Ik wilde nog wel 3 schoppen bieden, maar 6 met deze luis gaat me veel te ver..."
  8. "Corrigeren naar klaveren op 7 niveau, daar zie ik van af. Bovendien, ik bood de hartens in de hoop dat we een hartenfit hadden..."
  9. "Met een 8-5 ben ik niet één twee drie weg"
  10. "Tegenover harten AK en klaver K is het dicht 7, ik gooi een balletje op." (Ook dit vind ik weer een goed bod [WjM].)
  11. "Ik heb nog steeds een evenwichtige rotkaart. Ik zie wel..."
  12. "Een forcing pas van de maat, die neem ik aan. Ik weet het anders ook niet. Ik zal en passent nog even vertellen dat ik ook klavers heb."
  13. "Ik kan niet blijven bieden"
  14. "O, hij heeft ook klavers. Ook goed..." (Dit bod vind ik minder handig. Volgens mij kun je aan zien komen wat er gaat gebeuren, hoewel dit een stuk makkelijker is als je alle handen ziet dan aan tafel [WjM].)
  15. "Ik ga niet redden. Straks zit Harten Aas rechts..."

Zoals u kunt zien is 7 hopeloos, er blijft altijd een schoppen te verliezen over, terwijl 7 "koud" is. Wel even met troef vrouw beginnen en niet slaperig klein naar de Boer. Overigens moet Zuid, als de leider met Q begint, niet dekken. Dat heeft natuurlijk helemaal geen zin. (Ik dekte overigens wel, zo zie je maar.) De leider kan het wel eens fout doen. Zeker als-ie de bridgetip van Zia kent.

Zo gingen ze bij ons in 7 1 down terwijl 7 koud is. Dat zal toch wel een goede score opleveren? Maar wacht eens even, 6 door West kan ook niet down, en ja hoor dat stond er ook ten minste één keer (geredoubleerd nog wel) op. Aan een andere tafel speelde Oost 6 en kwam Zuid een ruitje uit in de hoop dat er later nog een introever te halen was. Die introever was er wel, maar in slag één al. Geredoubleerd ééntje down. Het was me weer een avondje wel op DBC.

Gelukkig was het "maar" paren in een butler moet je toch niet denken aan een spel waar de score varieert tussen 6 geredoubleerd contract in de ene lijn tot 7 gedoubleerd contract in de andere lijn. Nu kon je dit spel weer lekker compenseren met een extra slagje op een spel later.

Willem jan Maas