Spel van de week

Spel van de week - 26 november 2003

Mixed feelings (geschudde gevoelens)

In een van mijn vorige stukjes heb ik al eens mijn beklag gedaan over het feit dat ik altijd het haasjes was als het ging over het schrijven van stukjes zonder dat er materiaal voorhanden was (bijvoorbeeld wanneer geen van de csvwss aanwezig is op de clubavond). Zo ook gisteravond toen bleek dat Wim Lot zijn hele middag voor DBC bij het bondsbureau in Utrecht had door gebracht en niet in de gelegenheid was geweest om de spellen te dupliceren. Kortom geen spelverdeling en ik een probleem.
Nu had ik mijzelf met dit probleem opgezadeld aangezien het eigenlijk vorige week mijn beurt was om het stukje te schrijven maar ik het nodig vond om met griep op bed te gaan liggen. Gelukkig heeft WJ dat gat moeiteloos opgevuld waarvoor alsnog dank WJ.
Maar goed geen spelverdelingen dus. Ik had al een scorebriefje bij de hand en Jos was wel zo behulpzaam om de scores te noteren zodat ik in de gelegenheid was om ff alle spelverdelingen op te schrijven.
Op dat moment kreeg ik een aardige ingeving om de clubavond te laten voor wat hij was en spellen uit het afgelopen competitieweekend van de 1e divisie te gebruiken. Te meer daar door de geschudden spellen de A/B lijn en de C lijn over een verschillende set beschikte. (en natuurlijk om dat ik van het competitieweekend wel over spelverdelingen beschik :-))

We begonnen tegen de jeugdselectie van de NBB een aanwijsplaats (net als het nationale damesteam) die niet voor degradatie in aanmerking komt maar wel voor promotie. (De jeugd stond strak laatste dus promotie zal wel niet gaan lukken). Het meest enerverende wat er gebeurde in de wedstrijd was dat Jos te laat was om dat hij in de file stond en ook nog eens Utercht niet in kon om dat een damesblad zo handig was geweest om een of ander beurs te plannen op de dag dat wij competitie moesten spelen. Overigens hoorde ik ook op dat moment dat Ronald nog in Amerika zat (het vliegtuig ging niet fijn excuus :-) en Anke speelde dus met Mark Bakker. Gelukkig voor ons kost het te laat komen van Jos maar 1VP straf (na veel geslijm :-)) dus de schade viel mee. +41 in de butler later en geen spannend spel of grote swing gezien stonden we met 25-5 op -1 dus 24VP's in de pocket. Er was op een spel wel een aardig technisch foefje.

Gever: West
Kwets: OW
SA72
HB9653
RAB2
KV6
SV10

SH9853
HHV HA842
RHV1093 R87
K8743 KHB
  SB64
KA10952
WEST NOORD OOST ZUID
1R 1H 1S pas
1SA1 einde
1. geen 3krtS

Op zich geen spectaculair spel maar de figuur die zich voor deed kon zo zijn weggelopen uit "The expert game" van Terence Reese een fantastisch meesterwerk over af- en tegenspel kortom een echte aanrader voor de iets gevorderde bridger.

Affijn H uit voor de V en SV na. Het slimmigheidje (zoals ook Reese het beschreven heeft) is nu om SV een rondje te duiken. Dit ziet er een beetje koddig uit maar in de praktijk gaat de leider de S niet meer goed doen en zal in de 2e ronde de 10 door laten lopen. Het voordeel is dat de communicatie meteen aan gort is. Een soortgelijk figuur (door Reese beschreven):

SHxxxx
R
K
SABx

S10x
H H
R R
K K
  SVxx
R
K

Als er vanuit noord nu een kleintje naar de V wordt gespeeld kan je met ABx best duiken. De leider zal dan in de volgende slag als hij een kleintje speelt en bij jou de B verschijnt klein leggen in de op hoop Ax bij oost.

Overigens 1SA hobbelde gewoon 1 down zoals op bijna alle tafels.

Over de rest van de dag is eigenlijk weinig te melden. (9 en 3) oeps door niet nader te vermelde oorzaak tegen goede tegenstanders.

Op zondag toen ze mij hadden ingeruild voor Ronald (verstandige beslissing) werd met 23, 19 en 25-1 gewonnen. Met als resultaat 270 VP's uit 17 wedstrijden en een 9e plaats.
Een aardig verhaal (ze hebben het mij ook maar verteld). Jos heeft SHVBxxx HBx Rxxx KAx maat opent allen kwets 1H rechts 2R en je bied 2S niet forcing. Maat 3H en je besluit er 1 bij te doen waar het bij blijft. Rechts start met een kleine S voor de heer, aas en getroefd. Troef getrokken en op SVB kunnen uiteindelijk nog 2 verliezers weg voor contract +620. Een ongelukkige lead van de meneer rechts maar ja hij was gewoon z'n singleton gestart. Links zat dus SA10xxxx tegen. De hand die Ronald aan de andere tafel had. Zijn rechter tegenstander had echter een wat ander kijk op het spel en besloot na 4H nog even 4S te bieden. Nu is Ronald niet laf aangelegd (er waren al een aantal 500,800 en zelfs 1100 binnen gekomen) dus Ronald deed DBL. En moppert volgens mij nu nog omdat hij ontevreden was over 500 waar het misschien 800 kon zijn. Maar Ronald wees gerust ik heb het nog even nagekeken maar 1120 of 1420 scheelt maar 1 imp. :-)

Er zijn nog 3 wedstrijddagen met 8 wedstrijden te gaan op 13 december en 10/11 januari. Dus schroom niet en kom in grote getale kijken op het bondsbureau in Utrecht. (zaterdags aanvang 11.00 en 3 wedstrijden van 16 spel. Zondag aanvang 10.30 en 2 wedstrijden.)

Paul van Raaij