Spel van de week

Rustig Vertier? - 17 februari 2004 - Jos van Kan

What shall we do with the drunken sailor (3x)
Early in the morning
Ferre Grignard

De trouwe lezers weten het reeds: sinds vorig jaar is het clubkampioenschap van onze club omgedoopt in het Simultaneous Drunken Sailor Knocking Down Contest en het was dan ook met enige zorg dat ik de debiele grijns van mijn medesvdws Willem Jan ontbeerde. Dat bleek een goede reden te hebben: hij was er helemaal niet, zodat u deze week weer met mij zit opgescheept. Mailt u mij vooral e-, als dit u niet bevalt, dan kan ik binnen het collectief misschien bewerkstelligen dat de frequentie van mijn bijdragen wat wordt teruggeschroefd.

Over dronken matrozen gesproken: het zag er geruime tijd naar uit, dat ik u het relaas zou moeten vertellen hoe ik down ging in 3R RD, terwijl Jaap aan de bar nog riep (bij het zien van de spelverdelingen, dat wel): "Dat is dus altijd gehaald". Maar zoals zovaak, bij de uitkomst was het contract gehaald, na slag 2 was het down na slag 4 weer gehaald en toen sukkelde het in slag 9 toch nog down.

Misschien is het goed nu even stil te staan bij een enkele definitie:

3R was dus ijskoud maar werd door uw dienstwillige dronken matroos hoogstpersoonlijk op deskundige wijze om zeep geholpen

Gelukkig hoef ik hier niet over te schrijven, want partner deed wat moois. Je hebt:
S82 H AV1043 RA42 K832
niet tegen wel, 4e hand. Na twee passen opent rechts 1S, je volgt 2H, die partner ophoogt naar 3. Iedereen past verder. Uitkomst KH. Dummy heeft:
SHB73 HH62 RVB53 K74
KH houdt, S9 switch voor B en V, KA geïncasseerd rechts en R8 na. Het contract is nu onverliesbaar. Plan ze play.

Terwijl u nadenkt vul ik de ruimte even op met wat vrolijke kout. Paul en ik zijn de titelverdedigers, maar hij heeft de beker al 42 weken in bezit. Ik klaag niet hoor, want dat is ook wel terecht, maar ik heb tot nog toe alleen maar tegen dat grote jeneverglas met die hele grote oren mogen aankijken. En nog leeg ook!

Terug naar het spel. Bent u eruit? De hand lag als volgt:

Spel 5 N/NZ, W 3H S95
KHVB1096

SHB73
HAV1043 HH62
RA42 RVB53
K832 K74
  SAV1064
HB98
RH98
KA5

Probeer het nog eens met open kaarten. KH uit, S9 (B, V, 2), KA gevolgd door een switch naar R8.

Paul liet die lopen naar RV, speelde H2 naar de 10(!!), troefde een K met de H en speelde nog 4 maal H. Op de voorlaatste was de situatie:

Spel 5 N/NZ, W 3H S--
Rniet belangrijk

SH3
H 3 H--
RA4 RV3
K-- K--
  SAV
H--
RH9
K--
En toen de leider zijn laatste H speelde (dummy S weg)kon Z kiezen tussen het sec zetten van SA of het sec zetten van HH. Hij koos het eerste en werd toen ingegooid om de negende slag in R te brengen, goed voor 32 van de 38 punten. Z had het op verscheidene momenten beter kunnen doen (KH overnemen, K na en dan 3 maal S lijkt afdoende), maar zoals ik al zei, na de R switch in slag 4 is het contract onverliesbaar.

E-mail: Jos van Kan