Spel van de week - 14 september

635.013.559.600

Ik moet u iets bekennen... Eigenlijk wilde ik helemaal geen stukjes van de week meer schrijven zo lang de website nog geen gebruik maakte van het eigen domein. Niets dat ik iets tegen Demis heb, integendeel ik vind dat ze DBC geweldig helpen, maar ik vind dat DBC niet voldoende aandacht besteedt aan haar website, en dat het feit dat nog steeds "meegelift" wordt bij Demis hier een symptoom van is. Als je ervoor kiest om als bridgeclub een website te hebben, dan laad je ook de verplichting op je om de site actueel te houden. Hiervoor moet je (helaas lijkt het wel)  echt wat doen, en kun je er niet op rekenen dat je alles simpelweg naar één persoon kunt delegeren. Als deze persoon dan, om wat voor reden dan ook, tijdelijk niet in staat is om dat onderhoud te doen, dan zit je slecht als club. Ik heb dit al lang geleden bij het bestuur aangekaart, maar niet eens een reactie ontvangen. Dit gezegd hebbende, laat ik natuurlijk simpelweg csvdwss Paul en Jos in de kou staan als ik mijn principiële standpunt volhoud, dus dat is ook weer zo wat, nietwaar. (Overigens wist Paul te vertellen dat momenteel gewerkt wordt aan de inrichting van ons eigen domein, dus wie weet...)

Onder het motto liever collegiaal dan principieel daarom deze week toch een stukje van mij. Voordat ik begin aan het eigenlijke stukje met die rare titel (heeft iemand al herkend wat de titel voorstelt?) wil ik graag, gratis en voor niks, verwijzen naar een artikeltje op mijn eigen site waarin ik aandacht besteed aan iets wat mij na aan het hart ligt, maar wat naar mijn idee jammer genoeg steeds vaker voorkomt namelijk spelverruwing bij bridge.

Het enorme getal uit de titel van dit stukje, ruim 635 miljard, is het aantal mogelijke bridge handen (niet het aantal mogelijke spellen). Van dit aantal  handen zijn er 689.049.504, dus ruwweg 1 op de 1000, die een 7-5-1-0 verdeling hebben. Van deze 689.049.504 7-5-1-0 handen zijn er weer 1/24 keer zo veel (dus ruwweg 1 op 24.000) die specifiek 1, 0, 5 en 7 hebben. Laat nou west op zowel spel 20 als spel 23 deze distributie gehad hebben. "Dat is wel heel merkwaardig", placht mijn oude schoolhoofd in een dergelijk geval te zeggen. Hij heeft gelijk, want de kans dat dit voorkomt is kleiner dan dat u de Jackpot in de Staatsloterij wint. Met andere woorden, laten we het schudprogramma van de dupliceermachine eens controleren.

Buiten de 7-5-1-0 verdelingen was er natuurlijk nog allerlei spannends. Zo hadden we spel 11. Op één tafel zag ik het bieden gaan zoals in onderstaand diagram.

11 Z/- K9   West Noord Oost Zuid
QJ985432       1SA (1)
J 2SA 3 (2) 3 3SA
J2 pas 4 (3) DBL (4) pas
10 QJ87543 pas pas
A 10
A107642 Q95
109763 A4
KQ85
  1. Ik vind deze hand geen 1SA opening (althans geen 15-17 SA), maar dit terzijde.
  2. Noord dacht Rubensohl te doen, maar ja dat is maar de vraag na een conventioneel volgbod.
  3. Noord had 8 hartens dus vond dat hij nog wel wat mocht doen. Vind ik ook!
  4. Oost, die het idee moet hebben gehad dat al zijn schoppens ook troeven waren, besloot dat 4 te hoog was. Waarom hij dat dacht is mij een raadsel, maar OK...

Op dit spel had Oost er natuurlijk beter aan gedaan om de kracht van zijn schoppens tot uiting te laten komen door deze kleur troef te maken. 4 is namelijk een heel aardige redding, het kan namelijk niet down als je ten minste de ruitens goed doet door een keer Q voor te spelen. Dit laatste is natuurlijk met een SA opening in Zuid helemaal niet double dummy.

Zo, ik heb de draad weer opgepakt. Tot de volgende keer. Overigens is het getal uit de titel groter dan het totaal aantal mensen dat sinds het begin van onze jaartelling deze planeet bewandeld heeft, als u nu nog niet onder de indruk bent van de grootte, dan weet ik het niet meer.

Willem jan Maas