Spel van de week

Een nieuwe herfst - 21 september - Jos van Kan

In a pairs contest you should bid 7 only with 15 tricks on top.
Carl Hudecek, BW Master Solvers Club
Terwijl onze nieuwe teammaten Marion Michielsen en Frans Borm gehakt aan het maken waren van de A-lijn speelden Paul en ik nog in het vagevuur van de B, opgelopen door slecht karma in de vroege zomer. Ook daar kwamen we trouwens niet zo geweldig uit de startblokken, want na 3 avonden prijkten we maar net boven de tweede stippellijn. Dus nu moest het gebeuren en van dit onwrikbare voornemen bezield misten wij twee zevens, gingen voor 500 tegen niks en redden voor 300 tegen een manche waar niemand inzat. Dat was het slechte nieuws. Maar van die zevens... Oordeel zelf. Op spel 5 kwamen we met
S5 HAHV3 R62 K AV7654 /td>
SAHB96 H B8 R A104 K HB9
niet verder dan 6SA:
NS
1K1S
2H2S
3K4SA
5H6SA
lelijk, maar 11 van de 12. Er stond nog een mysterieuze 1440 op de kaart (het zijn toch echt 13 slagen). In de A-lijn tweemaal 7K. Bravo, mooi gedaan.

Spel 17 was een andere 7, die er ook niet uitkwam:

SH87 HH43 RAH2 KHV52
SAV9 HAB RV853 KA1094
Ditmaal ging het bieden nog schonkiger 1K, 2SA (15+ K fit), 6SA. Het spelen is nog wel een soort van aardig. In principe kun je niet én de R testen en daarna de H snit nemen want dan kun je zelfs nog down. Dat lijkt niet echt verstandig. Maar als je viermaal K speelt verdwijnt in O een R-tje. Nu kan het ineens wel. W heeft een 4 kaart R, maar HV zit goed, dus 1020. Dat heeft verder iedereen die 6SA speelt. Maar er zijn toch nog twee paren in de B die dit 35 punten slam missen, in de C-lijn trouwens ook. In de A-lijn mist niemand slam, drie paren zitten zelfs in 7SA en halen dat fluitend.
Is 7SA beter dan 7K? Jaap Brulleman beweerde aan de bar bij hoog en bij laag van wel, maar ik dacht van niet. De redenering was als volgt. 7K is altijd gehaald met de K 3-2 (68%) plus nog een fractie als ze 4-1 zitten (26%) aan de goede kant (13%) en er iets moois gebeurt in R of H. (9%), dus 77% in totaal.
7SA maakt als er wat moois (niet 4-1 en fout, 5-0 is OK) gebeurt in K (87%), benevens iets moois in een van de rode kleuren (0.7*87=61%) en als K 4-1 en fout (13%), dan kunnen nog beide rode kleuren het doen (0.13*18%=2.6%, vooruit, 3% dan.) Tezamen 64%.
Maar dat is niet het hele verhaal. Als "iedereen" in 7SA zit, is 7K niet goed. 7K wint alleen maar van 7SA als dat gehaald wordt en 7SA down is, dwz K 3-2 en beide rode kleuren fout. (21%) Als beide contracten down gaan (15%) spelen ze gelijk en als 7SA gehaald wordt (64%) wint het natuurlijk altijd.
Als "niemand" 7SA biedt kun je beter 7K bieden, dat geeft een grotere winstkans. Dus ergens zit het omslagpunt. Om het maar eens duidelijk te stellen: wat moet je doen in Board-A-Match? (Viertallen op parenbasis: er zijn twee punten te verdelen per spel)
Dit zijn allemaal zulke vreselijk moeilijke vragen, ik ben blij, dat binnenkort het viertallen weer begint.

E-mail: Jos vanKan