Spel van de week

Spel van de week - 22 februari 2005

Bridgewijsheden

Ach ja verzuchtte ik de percentages doen het altijd. Nee, nee, corrigerde mijn gewaardeerde partner mij de percentages doen het zo vaak als dat de percentages zeggen dat ze het doen.

Ok bridgewijsheden dus, daar gaat het deze keer over. Eerst bridgewijsheid (na die uit de aanhef natuurlijk) het is handig om spelverdelingen mee te nemen als je het stukje van de week moet schrijven.
Dus mogelijk doe ik wat later er nog een spelletje bij:-)

Bridgewijsheid nummer twee: Nooit zondigen tegen je eigen bridgewijsheden...... En ja ik beken ik ben schuldig ik heb het gedaan.
Heel lang geleden toen ik nog een junior was in de vorige eeuw heb ik eens een workshop gehad tijdens een jeugdbridgekamp van de EBL (European Bridge League) van Hans Kreijns (het was toevallig in Nederland). Hans gaf daar een tip die mij altijd is bijgebleven en die ik zelf ook altijd naleef. Nog een bridgewijsheid dus: Als je bij het spelen het in 2 minuten niet ziet dan zie je het nooit meer en kan je beter doen wat je gevoel je ingeeft dan er langer over na te blijven denken.
Hier zit een hoop waarheid in. Ten eerste zie je inderdaad de oplossing waarschijnlijk toch niet. (Uitzonderingen daargelaten) en ten tweede scheelt het je al gauw een paar bakken energie.
Maar ok ik beken ik heb dinsdag 5 minuten nagedacht tijdens het tegenspelen en deed het vervolgens niet 1 maar 2 keer verkeerd in het zelfde spel.
Gelukkig werden we gered door een ander bridgewijsheid van ik meen Garozzo (het kan ook Belladonna geweest zijn)Het spel is over na het bieden. En inderdaad op het bewuste spel ging een gedubbeld contract maar 1 down in plaats van 2 (+100 ipv +300) maar zoveel scheelde dat niet want een plus score was al goed voor een procent of 75. Veel mensen gingen down in onze lijn.

Maar even terug naar de aanhef. De discussie ging over een interessante positie je hebt A98x tegenover V10x de vraag is hoe speel je deze kleur aan als maar 1 slag mag verliezen. Speel je een kleintje naar het aas en een kleintje terug (en welke kaart leg je dan als er klein wordt bijgespeeld) of speel je de vrouw voor en laat je deze door lopen en als je verliest aan de heer laat je daarna de 10 door lopen in de hoop dat de boer goed zit.
De oplossing ligt in het bezit van de 8 omdat je de 8 hebt is het net iets beter om de dubbele snit te nemen de positie is namelijk niet wezenlijk anders dan AV10x tegenover xxx dan speel je ook eerst een kleintje naar de 10 en daarna een kleintje naar de vrouw.
Jos kan overigens precies uitleggen hoe dat met die kansen zit :-)
Maar goed het ging natuurlijk over spel 5 en ik nam natuurlijk de dubbele snit die dubbel verkeerd zat. Mede ingegeven door het feit dat ik graag snel in dummy wilde komen om de H snit te nemen.
Uiteindelijk maakte ik toch m'n contract nog voor en score van 36%. En zo werd dus ook nog even een laatste bridgewijsheid onderuit gehaald: Als je een manche bied en maakt in een groot parentoernooi haal je boven het midden.. Het hele spel:

Gever: Noord
Kwets: NZ