Spel van de week - 25 oktober 2005

Kansen en biedstijlen

"The human brain is a wonderful organ;
it starts working the minute you wake up
and doesn't stop until you get to the bridge table."

Championship Diary, 3e daily bulletin, wereldkampioenschappen Estoril

Inderdaad het is waar, Jos en ik houden er een biedstijl op na die op z’n zachtst gezegd agressief genoemd mag worden. Het motto is een beetje “Niet bang zijn: bieden; wel bang zijn: ook bieden” En als een hand te goed is voor een zwakke 2 dan open je met 1 in die kleur. Dit resulteert er in dat wij regelmatig te hoog komen maar nog frequenter manches bieden die de rest van het veld niet heeft gezien. Even een voorbeeldje je hebt S94 HVB1065 RAH108 K109 veel te mooi voor onze stijl van 2 openen niet tegen wel dus je begint met 1H. En na links 2K maat 3H rechts 3S bied je natuurlijk 4. Dat is weliswaar 4 down voor 800 maar het is ook 6S voor de buren. En uiteindelijk wordt je gered door het feit dat rechts nog 5K biedt en links 5S waar het bij blijft. Heeft het meebieden het toch lastig gemaakt voor de tegenstander(spel 12).

Ok nog eentje dan SVB64 HHV9 R10542 KA8 rechts 1S je zegt pas, links 3S maar 4K en na pas rechts lijkt het me dat je met een opening wat moet doen dus 4SA (to play) en 5K van maat wat het bieden besluit. Na een kleine S uit weet Jos met KH dubbel goed en H aas direct opgestapt feilloos 12 slagen te maken met behulp van een dwangetje. We waren de enige die in vijf zaten Jos had S- H1072 RAH7 KVB95432 (Spel 11)

Nu open wij vrij agressief zoals ik al vertelde maar het volgende wil ik u niet onthouden. Je raapt op niet tegen wel 1e hand S87 HAHV9765 R8 K987 Wat open je? En als ik nu vertel dat de kans op het maken van 7 H slagen meer dan 85% is (bron The official encyclopedia of bridge; alle verdelingen waar het niet uitmaakt wie de boer heeft plus die verdelingen waarbij een van de tegenstanders een 4kaart heeft en partner de boer) ?
Ik heb vroeger in een grijs verleden (zo’n 26 jaar geleden om precies te zijn) wel eens een boekje gelezen van Sint en Schipperheyn en die introduceerde de regel van 2 en 3. Om precies te zijn je mag kwetsbaar 2 down als je preemtief opent en niet kwetsbaar 3. Dus wat open je met de bovengenoemde hand inderdaad 4H net als onze tegenstanders. Dat kon niet down (spel 9) Helaas had het merendeel van de tegenstanders kennelijk niet The official encyclopedia of bridge en Sint en Schipperheyn gelezen want slechts 1 ander paar zat in 4H de rest was in 2 of 3 blijven steken.

Dan nog tot slot iets over kansen Spel 1:

Spel: 1
Gever: Noord
Kwets: Niemand
SA10653
HV87
R98
KHVB
SV982

S4
HA543 HB10
RAVB5 RH1072
K5 KA107642
  SHB7
HH962
R643
NOORD OOST ZUID WEST
1S pas1 1SA pas
pas 2K2 2S pas
pas 3K3 einde
1. Als we volgen hebben we wel een fatsoenlijke hand :-)
2. Tijd om partners hand mee te bieden hij moet iets hebben
3. De kans wordt steeds groter dat er een fit is

Nu was mijn denkvermogen volledig verdwenen en had ik het natuurlijk veel beter open kunnen houden met 2SA voor de minors, dan waren we in het niet te verliezen 3R beland. Maar goed ik krijg S7 uit voor de 8 en het aas en H na. Op dit moment begon mijn eigen brain nog even wat stuiptrekkingen te vertonen en zag ik de mogelijkheid om via HA, S getroefd R naar dummy S getroefd de SV hoog te wurmen. Zuid zal waarschijnlijk van SH in drieën zijn gestart. Ik kan dan een verliezende H kwijt. In de overtuiging dat ik zo ook het 4-2 zitsel in de K aankan met de 4kaart K bij de 3kaart S hield het brein onmiddellijk op met werken. De geplande speelwijze werd uitgevoerd en naast het feit dat ik even vergeten was dat zuid een doubleton R moet hebben wil dit plan werken (anders krijgt noord een R introever van zijn vermeende doubleton troef) bleek dat na het troeven van de 2 S’s en het spelen van SV zuid gewoon kon troeven en H na kon spelen. Waardoor ik troefkort werd en alsnog 1 down ging.(Ik laat het aan de ijverige lezer om zelf uit te pluizen hoe). Kortom de moraal van het verhaal: Beter helemaal niet denken dan een klein beetje want dan doe je sullig KA en K na om aan slag te zijn gekomen nog een keer K te spelen. Dan verlies je slechts 1S, 1H en 2K slagen voor contract.

Paul van Raaij