Spel van de week 9/14 januari 2007

Spannend

Daar zit ik dan op zondagavond een beetje uitgeblust van een hele dag kaarten en na een nog al drukke en vermoeiende week. Jos vroeg vanmorgen al waar het stukje bleef. Nu kan ik natuurlijk allerlei excuses maken maar bottom line is domweg gewoon geen tijd. Dus dan nu maar en op dat dinsdagavond al zo lang geleden lijkt maar liever even over vandaag. Overigs had Jos opgemerkt dat het stukje dat nog op de site stond niet van mij was want er zaten geen spel fouten in. Nu lezertjes gezien mijn huidige toestand zal in dit stukje wel zo hier en daar een vaudje zitten. Maar even terug naar vandaag. Een centrale speeldag van de 2e divisie wedstrijd 8 en 9 en nog 4 te gaan. De DBC-ers doen het goed, behalve ondergetekende dan want wij verkeren op net 1 plek boven de degradatie streep. 30VP’s vandaag. (Moet wel even gezegd dat door het degraderen van Leidschenhage en Buitenhof 2 uit de 1e divisie er maar liefst 5 teams van de 14 degraderen, maar goed ik denk dat Willem-Jan en Hetwig ook liever in de 1e divisie waren gebleven. Sterkte!) Maar DBC3 staat 1e en DBC2 gedeeld (met 2 andere) 2e. Dus met nog 4 wedstrijden te gaan volop spanning.

Een wapenfeit wil ik jullie niet onthouden. Jos had een aardige safteyplay in de vorm van een dwang dat komt niet zo vaak voor. Het spel lag als volgt:

Spel: 8

pas2Spas4S
einde
1. checkback

Na de uitkomst van S10 voor het aas en R7 na legde Jos klein. Oost kan na dit biedverloop niet veel meer hebben dan een boer en dat kan net zo goed RB zijn. Maar helaas west nam de boer en speelde S na.
Om niet te veel tempo te verliezen speelde Jos Knaar de heer die hield S naar de hand gelijktijdig de laatste troef trekkend en op nieuw K op. West stapte op met het aas en vervolgde K voor de vrouw. Na R voor het aas en een S ontstaat de volgende figuur:

Spel: 8
West
Niemand
HAH103

HVB2
RH
NESW

S4
RV
K

Op de laatste S kon west niet en RH en HVBx vast houden. Dus na een H weg werd met HAH10 de laatste 3 slagen gemaakt. Nu kan je natuurlijk gewoon de dubbele H snit nemen maar dit was leuker vond Jos.
Overigens hadden veel paren een H of R start gehad en dat maakt het spelen een stuk eenvoudiger.

Het slot weekend van de 2e divisie is op 3 en 4 februari in de Lombard in Rotterdam. En alle teams kunnen wel wat aanmoediging gebruiken dus komt in grote scharen.