Weekspel – datum 2006

Weekspel – 22 mei 2007

Biedwedstrijd en wat daarna komt

In het laatste bridgeblad staat een verslag van een biedwedstrijd waar Hedwig en ik aan hebben deelgenomen. We wonnen nog wel, maar daar was ook alles mee gezegd. We boden bijzonder slecht en scoorden dan ook een paar dure missers. Je staat dan een beetje voor joker, maar dat geeft niet, dat hoort er bij. Wat ik jammer vond was dat Max en zijn bespreking een aantal hele tendentieuze uitspraken gedaan heeft over wat je wel en wat je niet kunt dan wel moet spelen. Uiteraard was er weer een spel waar ik “naliet” een strafdubbel te geven (terwijl wij geen negatieve doubletten spelen en dus een strafdoublet had kunnen geven), wat verkeerd afliep. Max was in zijn commentaar “not amused” en meende te moeten opmerken dat het niet spelen van negatieve doubletten toch wel bijzonder raar was.

Oplettende lezers, echter, zullen weten dat wij hele duidelijke redenen hebben om geen negatief doublet te willen spelen. Een voor de hand liggende reden is dat het simpelweg te moeilijk is. Neem nou spel 14.

Spel 14

O/-

KQ10875

West

Noord

Oost

Zuid

Q8

1 (1)

DBL (2)

3 (3)

3 (4)

… 4 (5)

5 (6)

pas

AQJ1092

Q983

AJ632

1.      Normaal lijkt me, hoewel ik verwacht dat er ook wel wat artiesten zijn die met 2SA geopend hebben. Deze laatste strategie beschouw ik als verliezend hoewel dit wel een mooie kaart is.

2.      Ongetwijfeld ingegeven door de waanzin van het negatieve doublet. Wat is er mis met een natuurlijke 2SA?

3.      Het eerste biedprobleem… Omdat je niet weet of je partner een kaart heeft (wat hij zeker heeft als hij niet “verplicht” is te heropenen), weet je nu niet echt wat je moet doen. Als je partner een echte dubbel heeft is 3 (of zelfs 3) beter.

4.      Een enthousiast bodje, het lijkt niet handig, maar het valt mee. Het kan hoe je het ook wendt of keert maar één down.

5.      West heeft nu een immens probleem, hij heeft zijn kaart nog niet verteld en gelooft nu echt niet meer in 3 SA.

6.      Vreemd genoeg, als je kijkt naar mijn commentaar bij 3, denk ik dat dit een overbod is.

Dit contract ging 2 down voor een volledige nul. Het had 1 down gekund, door een bijzondere aanpak in de klavers, maar dat had maar 1 punt gered. Het is overigens wel een leuk puzzeltje om te kijken hoe het maar 1 down gaat. Mail me maar als je er niet uit komt.

Zo nu en dan komen de punten echt uit de lucht vallen. Zo gebeurde bij ons op spel 21 het volgende.

Spel 21

N/NZ

QJ108

West

Noord

Oost

Zuid

Q974

1 (1)

DBL (2)

2 (3)

pas

Pas (4)

2 (5)

KJ2

DBL (6)

Pas (7)

KJ82

KQ82

Q1094

1.      5 kaart of 4-4 hoog.

2.      Automatisch. 1SA volgen is niet goed.

3.      Net te weinig voor 1SA (vind ik)

4.      Ook automatisch. Elk bod nu is een overbod. Overigens is 2 een uitermate zinnig contract. Het beste wat NZ kunnen bereiken is het op plus 1 houden (altijd nog 10 van de 14 punten voor OW). Laten NZ een slagje lopen dan maken OW 10 slagen en hebben ze een nul. In SA komen OW niet verder dan 8 slagen (als N ten minste “gewoon” met Q uitkomt).

5.      Een beetje teveel beïnvloed door het feit dat het paren is. Als je partner niets meer doet over 2, wat doet jou dan beslissen dat er voor jouw partij nog iets te halen is.

6.      Automatisch. Overwaarde, geen 4 kaart .

7.      Het leek eng, maar het lag eigenlijk wel voor de hand. Het enige alternatief is 3 waarin je 11 slagen haalt. Dat is goed voor 14 van de 14.

Het resultaat van deze ellende was 3 down, het had zelfs 4 down gekund, maar ik deed natuurlijk de boekjesuitkomst van A. Dit was ook 14 van de 14 en toch een beetje een goede score uit de lucht.

Tot slot nog een mededeling dat Hedwig en ik volgend seizoen géén vijfkaart hoog, en waarschijnlijk geen zwakke SA gaan spelen en op dat gebied geen waarschuwingen uitgedeeld hoeven te worden… Als u geen idee heeft waar deze laatste zijn over gaat, lees dan nog een keer het stukje van vorige week en bedenk dat er altijd dingen zijn die bij het oude blijven.

Willem jan Maas