Weekspel – datum 2006

Weekspel – 5 juni 2007

Flauwe spellen

Het is zo ver… Na 5 jaar spel van de week is het gebeurd. Ik heb meer dan twee uur zitten spitten en zitten speuren en ik heb werkelijk niets gevonden dat ik de moeite waard vond. Dus, deze week geen spel van de week in de traditionele zin. Zaterdag echter spelen Hedwig en ik de laatste voorronde van het Onstein topcircuit en ik beloof dat ik daar iets over zal vertellen. Dat zal echter wel tot zondag duren, dus kijk zondagavond nog maar eens.

Een verbijsterde spelvandeweekstukjesschrijver,

Willem jan Maas

OK, belofte maakt schuld, maar toen ik al allitererende titels aan het verzinnen was als “Vernietigd in Vorden”, “Verpletterd in Vorden” of “Geknipt en Geschoren in Gelderland” verscheen er een reddende engel in de vorm van een mailtje van Ger Clemens over een spel dat Henk den Boer fraai en alert had afgespeeld. Dit heeft twee voordelen. Ten eerste hoef ik nu niet over het Onstein te schrijven, want ja het was niet al te fraai, en inderdaad, zoals Ger al terecht opmerkte (“Gezien de uitslag van gisteren, kan ik me voorstellen dat je niet zo veel zin hebt om daarvan verslag te schrijven”) is het niet heel leuk om over zo’n wedstrijd te schrijven. Het is natuurlijk wel louterend, dus een paar dingen wil ik u niet onthouden. Wanhoop echter niet, het mooie spel van Henk komt ook nog.

Maar goed, het begon allemaal nog vrij lekker in Vorden op spel 4 van de eerste zitting had ik K653 Q85 1082 973 en moest uit tegen 3SA waar rechts een sterke SA met misschien 4 schoppens en klaver als beste minor had aangegeven en links 4 of meer harten. Om redenen die wellicht niet al te helder waren besloot ik dat ruiten de beste kans bood op down. Consequent kwam ik ruiten uit. De combinatie van het feit dat links raar geboden had (een 6 kaart harten) en dat Hedwig AKQ63 van ruiten had maakte dat een groot succes. Eén down op een spel waarop gemiddeld toch wel 4 gehaald was.

Vervolgens ging het allemaal gestaag slechter met waarschijnlijk als dieptepunt spel 8 van de tweede zitting waar ik met QJ7 J10765 J63 Q7 dacht dat ik na 1-1SA-3-4 bij de tegenstanders wel even kon doubleren. Het zat slecht nietwaar. Wat ik niet wist was dat het slechte zitsel slam tegenhield, en toen de tegenstanders er ook nog als de kippen bij waren om te redoubleren, schreven we -1080 en 13 IMPS in de zij kolom. Nu ik dit zo schrijf weet ik eigenlijk niet zeker of dit wel het dieptepunt was. Een “fraaie” actie was ook het spel (spel 14 eerste zitting) waar ik een zwakke twee had geopend met een onkarakteristiek sterke hand (KQJxxx met een Aas), de tegenstander 6 bood (nadat Hedwig mijn zwakke twee met een sprong gesteund had) en ik meende te moeten doubleren omdat ik niet wilde dat ze uit zou nemen. Dat was om een aantal redenen “niet zo handig”…

1.      Redden was zéér goedkoop, Maximaal twee down (-300), maar in de praktijk zelfs vaak maar 1.

2.      Het contract hing op een KJ beslissing. Deze beslissing gaat in de praktijk altijd mis (vanwege de zwakke twee), maar na het doublet natuurlijk niet meer.

Enfin, weer -13 IMPS.

Een volledig tranendal, dus toch maar liever het spel van Henk. Het ging om spel 10.

Spel 10

O/Allen

Q107643

AJ3

Q9

Q954

AK92

KJ2

KJ1032

Q8

Het contract was 3SA door west, waartegen Noord, ongelukkig maar begrijpelijk, uit kwam met klaver. Die liep naar de J en Henk vervolgde met 3 maal ruiten, waarop Zuid 6 weggooide (Lavinthal). Noord vond het niet nodig om harten na te spelen, waarschijnlijk omdat hij ze toch geen tweede keer kon brengen en vervolgde “veilig” met klaveren. Henk pakte in dummy, nam de schoppensnit en Noord deed nog een keer veilig klaver. Niet zo veilig! Zuid gooide 2, waarop Henk alles meenam en de kroon op het werk zette door harten naar de 9 te spelen. Zuid was gedwongen harten te spelen die Henk liet lopen naar de Q. 3SA + 1 en een volledige top.

In eerste instantie lijkt het er op dat Zuid beter een extra schoppentje kan bewaren, maar dat is maar schijn. De laatste 4 kaarten zijn dan:

Spel 10

O/Allen

Q10

Q95

KJ

En West zet een harten op terwijl hij A nog heeft. Mooi gedaan door West, maar toch ook een beetje slordig van Noord. CU later!