De Butler tactiek -- 28 oktober 2008 -- Henk den Boer

Met Willemjan Maas als SVDWS-er konden we altijd verzekerd zijn van een litanie tegen de Butler competities. Toch zijn er spelletjes die in een wedstrijd met Butler (of viertallen) telling extra interessant zijn. Afgelopen dinsdag was er zo?n spel (getipt door John van der Meij):
Noord
Allen
SB
HB1072
RV53
KA10975

SH108
HH
KB862
NESW
SAV732
HAV95
RB
KHV3

RAH96
K4

Stel je hebt de Zuidhand en het contract is 4 S door Oost (Oost heeft in het biedverloop een sterke hand aangegeven met ook nog een H kleur). Een normale uitkomst is de kleur waarin je AH hebt, R dus. Maar je wilt op zoek naar een introever in K en start daarom direct met de singleton K. De slag loopt zoals je hoopte: partner komt aan slag met K A en geeft de verlangde introever. Wat nu? AH van R en hopen op 2 Rslagen? Maar het is niet waarschijnlijk dat 2 R slagen doorkomen. Oost heeft nu waarschijnlijk een 5413 verdeling. In een parenwedstrijd hoef je niet verder te denken: je hoopt op 2 R slagen en zo niet, dan zal je toch minstens dichtbij de 50% scoren. In een butler wedstrijd wil je toch een extra poging wagen voor een downslag. Partner heeft misschien wel R V! En dan kan het down, door onder je R A en H te spelen! Partner neemt en geeft je de 2e introever. In paren een kamikaze actie, in Butler is het wel verantwoord (want een overslag weggeven is niet zo belangrijk). Heeft iemand het 4 S spel op deze manier down gespeeld?

Oude koe

Tot slot nog een spel van een paar weken terug [zie SVDW 30 september] dat als volgt lag
West
Niemand