Expert bid en een veilige overslag -- 25 november 2008 -- Henk den Boer

Het Districtsviertallen nadert zijn einde. De 1e klasse speelde deze week de voorlaatste wedstrijd. Het spannendst (zeker voor DBC) was de titanenstrijd in de 1e klas A. Daar stonden na 5 van de 7 rondes DBC 7 en Pijnacker 8 straatlengten voor op de rest: 105 respectievelijk 104. In de voorlaatste ronde speelden ze tegen elkaar in Pijnacker. Dat werd een glansrijke 25-5 voor DBC 7 en het kan bijna niet anders of dit team promoveert naar de hoofdklasse in het district. Mooi werk van Noud &Eric, Sijke&Eric en Henk-Jan&Anneke. Graag stellen we als SPDWS-ers onze ruimte beschikbaar voor hun heldendaden in de sleutelwedstrijd. Wie van hen neemt deze handschoen op?

Expert bid

Inmiddels op dinsdag gaan we rustig door met de clubcompetitie. Terwijl velen aan het viertallen zijn, meent de TC dat we maar weer een parencompetitie moeten spelen.

Het verliep voor ons (Ger Clemens en mij) niet verkeerd. Een eerste plaats. Ik maakte dit keer niet veel fouten en Ger speelde als vanouds een bijzonder degelijke partij met op enkele spellen een waarlijk Expert Bid.

Zoals op spel 11:

1. Multi Landy
2. Lebensohl
3. GF

Enige uitleg bij de bieding: de 2 R van Wim Kampert was Multi Landy: een 6k in een van de hoge kleuren. Mijn 2 SA was de omgekeerde Lebensohl; 3 K van Ger was verplicht en 3 S was MF met 5+ S. Nu komt het Expert Bid van Ger: 4 H!. Dat kon niet anders betekenen dan interesse in slam in S, dus redelijke S steun en verder controles in K en R (vanuit mijn hand bekeken, met de H in de lage kleuren, kan dat niet anders zijn dan de A in beide lage kleuren) en 1e controle in H.

Dit bedacht ik me ook aan tafel. Het DBL van Wim bood mij de gelegenheid voor een "pauze": ik paste. Nu kon Ger redoubleren en wederom een slamtrial doen, maar hij deed dit niet vanwege zijn 3k S. Ger bood 4 S en ik paste daarop helaas. Ik had het Expert Bid van Ger moeten honoreren, zelfs in Paren. In de A lijn bood 1 paar inderdaad 6 S, maar ging om onbegrijpelijke redenen toch 1 down. Jammer. In de B lijn ook een keer slam geboden en daar wel gemaakt.

Overslag

Spel: 5
Noord
NZ
SH95
HV1042
RAH7

S87
RB10984
KHVB5
NESW
SAV104
HH765
RV5

SB632
HAB8
R632
KA87

Om in Paren een overslag te maken, moet je niet zelden risico's nemen, je contract riskeren. Dat is aan mij niet besteed, maar gelukkig zijn er spellen, waar veilig je contract gecombineerd kan worden met het zoeken naar een overslag. Een veilige overslag als het ware. In dit spel speelde ik als N 1 SA. De S uitkomst was voor mijn 9. Ik sneed nu 2x op H H, speelde H A. Oost bleek een 4k H met de H te hebben en, vanwege de uitkomst, een 4k S. 7 slagen zijn zeker en ik kan rustig op weg naar een overslag door te proberen de lage kleuren bij Oost te strippen en hem dan in te gooien. Daarom speelde ik een kleine K, de tegenstanders speelden R door en weer speelde ik een kleine K. R weer terug en na R A en K A had ik mijn 7 slagen en speelde ik een S voor de H en A van Oost. Oost kon nu niet anders dan zijn H H incasseren en S V en een kleine S doorspelen voor mijn S B. Gelukt, een dure overslag. Goed voor een bijna top. De meesten haalden maximaal 7 slagen.