Schrödinger's kat - 14 april - Jos van Kan

So Schrödinger's cat is half alive and half dead
Google "Schrodinger cat"

Habemus papam

Vaak dwalen mijn gedachten tijdens het bridge af naar de quantummechanica. Als u dat niet heeft, kunt u nog best een behoorlijke speler zijn, maar dan kost het gewoon meer moeite. Maar als je ooit inzicht wilt krijgen in waarschijnlijkheidsgolfpakketten en de ineenstorting van de golffunctie, is bridge een buitengewoon goede leerschool. (Voetbal trouwens ook, maar daar heb ik het een andere keer wel eens over.) In ieder geval stortte er deze week weer een waarschijnlijkheidsgolffunctie in door de uitspraak van de protestcommissie die de helft van het svdwsc tot clubkampioen maakte en een kwart juist weer niet.

Het heeft altijd iets onbevredigends als een kampioenschap wordt beslist door een uitspraak van de protestcommissie, maar Ger en Henk, in een geste van buitengewoon sportsmanship waren de eersten om ons te feliciteren. Paul's naam staat daarmee voor de vierde maal op de cup met de grote oren en als ik me niet vergis is dat een clubrecord. (Hij deelt dit record met Frank van Glabbeek)

Maar over tot de orde van de dag. In de mooiste competitie van het jaar (zegt Wj) gaat spreker dan ook fier aan de leiding, op de voet gevolgd door uw reporter met zo'n 34 Imps per zitting en dat is eigenlijk best veel. Als je veel scoort moet je veel geluk hebben en daaraan ontbrak het ook dit keer weer niet. Maar je moet het geluk ook niet in de weg zitten. Zoals bijvoorbeeld:

Afscheid

De scheidende svdwsc-er stond midden in de schijnwerpers op spel 4, maar hij is natuurlijk te bescheiden om daar zelf over te schrijven. Maar tegen Peter van der Stap en Rob Dankers ontspon zich op spel 4 een biedverloop, dat alras uit de hand liep:

Spel: 4

4. RKC, (d)
5. 2 keycards + renonce
6. au

Het is begrijpelijk, dat Rob zijn hand te sterk vindt voor 4S, maar eerlijk gezegd begrijp ik niet goed waarom hij hem als een twee kleurenspel verkoopt. Ik bedoel, als je maat vier Rs meeheeft en 0 Ss, heb je nog steeds in beide kleuren een achtkaart fit, maar wat belangrijker is, nadat je driemaal troef hebt getrokken heb je nog maar twee Rs over en nog vijf Ss. Maar zoals de Hideous Hog al zei, "Good bidding leads to dull bridge" en Peter stevende niet onbegrijpelijk op slem af. Het 5SA antwoord bracht hem in een moeilijk parket, want het was niet moeilijk te bedenken wat de renonce zou zijn.

Tegen dit curieuze contract kwam ik met KB uit, voor Paul's A. Zelfs met open kaarten is het moeilijk te zien hoe je de leider nog een probleem kunt geven met zijn 11 slagen (8 S's, HA en KHV). Paul verzon iets wat meer weinigen hem na zouden doen: een kleine S na! Hij hoopte op deze wijze de leider in de dummy te plakken om mij mijn hypothetische RV te laten maken. Dat zou gelukt zijn als ik SV had gehad, al dan niet gesecondeerd door SB, maar ook bij het huidige zitsel had de leider nog een levensgroot probleem, want hij kan SV natuurlijk niet overnemen. Na het winnen van SV liet Peter RB doorlopen en die hield de slag.

Nog steeds is er met dichte kaarten een probleem. Wij zien met open kaarten dat O RA doubleton heeft en dat dus een herhaalde R-snit de broodnodige entree oplevert. Maar als O Axx heeft kunnen de verdedigers altijd verhinderen dat hij in N aan slag komt. Als hij een kleine R opspeelt moet W wél even de V inleggen, maar gelukkig werd ik niet op de proef gesteld. Als O Axxx heeft (en W dus Vx) dan moet hij nu een K slag incasseren en R10 spelen. Als W RA heeft moet hij natuurlijk de H leggen. Peter probeerde deze kansen te combineren. Hij incasseerde dus KH (dummy R weg) en speelde R10. Toen de V niet verscheen legde hij consequent de H en was vijf down. Achteraf was hij niet erg te spreken over zijn speelwijze, maar dat lijkt niet terecht. AVxx voor is waarschijnlijker dan Ax achter. (Er zijn zes mogelijke combinaties van xx en maar vier van x of xxx) Je kunt je natuurlijk niet tegen Ax achter wapenen door een extra R in de dummy te laten liggen, want dan moet je een vrije S slag weggooien en wordt je alsnog in de dummy geplakt om RV als laatste slag af te staan.

Alle andere paren zaten ongelofelijk fantasieloos in 4S met een of twee overslagen gemaakt. Dus prima gespeeld en 15 impen verlies. Tja. Was het maar paren.