Stukje van de week - 3 november 2009 - Henk den Boer en John Schalen

In memoriam Rob de Vries

De avond begon met een droeve mededeling van Jaap Roos: Rob de Vries is vorige week overleden. Drie weken geleden deed Rob nog mee. Hij wist dat hij ongeneeslijk ziek was maar wilde tot op het laatst het gewone [bridge] leven voortzetten. Een bijzondere levensles!

Wim kan het weer schudden

Terug naar het bridgen van alledag: de biedmachine is weer in business. We moesten weer aan de bak met de bijzondere verdelingen en het hoge aantal potentiële slamspellen [we telden er liefst 7]. Ik (Henk) speelde samen met John v/d Meij. Een van de spellen die bijdroegen aan onze plusscore, was spel 17:

Spel: 17
Noord
Niemand
SAB
HVB8732
RH

SH108
HA10
RAVB8654
KH
S97632
KAVB632

SV54
HH94
R109732

WestNoordOostZuid
Henk den BoerWim KampertJohn van der MeijFrits Post
--1H2K2H
3Hpas3Spas
4Seinde

John stond voor de keuze: passen, 1S 2H[ Ghestem: 55 zwart] of 2K. John koos voor het praktische 2 K vanwege de slechte S-kleur en omdat de kracht van de hand in de K-kleur lag. Een goede keuze, want na een Ghestem bod zou ik onvervaard richting slem hebben geboden en zouden we uitgekomen zijn op 5S, dat 1 down moet.

Met de west hand heb ik 3H geboden om in één keer duidelijk te maken dat ik een sterke hand had en natuurlijk of John nog een stop[je] in de H-kleur zou hebben om 3SA te bieden. Niet onverwachts had John geen stop in H, maar bood hij 3S. Ik oordeelde vervolgens dat 3SA weinig kans zou maken [N zou toch wel SA en RH hebben?] en dat een 4-3 fit in S misschien wel de meeste kans op een manche zou geven. Dat klopte, maar John bleek zelfs een 5k S te hebben.

Uitbieden van slem blijft moeilijk

Spel 10 maakte weer eens duidelijk, dat slembieden niet zo eenvoudig is.

Spel: 10
Oost
Allen
SV8542
R83

SHB3
HA5
RA1076
KV982
SA6
HH4
RHV542
KAB107

S1097
HVB10976
RB9
KH6

In de A-lijn lukte het slechts één paar [Hedwig en WJ in 6 R], in de B-lijn ook één paar [Joop Blankenspoor en Jaap Roos in 6 SA]. Aan onze tafel werd met de O-hand 1SA geopend; waarschijnlijk deden meerdere spelers dit. De vraag is of je met 17p en een [redelijke] 5k R niet met 1R moet openen en vervolgens springen naar 2SA.

Odd Ball

Aangezien Henk de interessantste spellen van de clubavond al heeft behandeld en ik (John) toch niet zo dol ben op die grillige verdelingen, volgt hieronder een handgeschud spel van afgelopen woensdag :

Spel: 15
Zuid
NZ
SH642
HAH5
RV3

S85
HB10762
RAH762
SB973
R1054
KAB85

SA10
HV943
RB94
KHV62

Na 1K van Zuid en 1H van West heeft Noord 3 opties : dbl, 1S en 2SA. Na Noord's 1S(wanneer dat nu een 4 krt is en wanneer een 5 krt is me nog steeds niet duidelijk) en 1SA van Zuid, bood West 2R en nu had Noord een nieuw probleem: geeft 3R nu een stop aan of vraagt het om een stop. Indien de tegenpartij 2 kleuren heeft geboden, is het gebruikelijk om stops te bieden, maar heeft Zuid met 1SA al niet een Hstop aangegeven? Hoe dan ook, na 3R bood ik a la Hamman 3SA.

De R-start is voor mijn boer; het contract lijkt alleen kans te hebben met de R's 4-4 en KA goed, dus H naar tafel, waarop W de leider te hulp schoot door zijn Hlengte (omgekeerd) te signaleren met de 6. Nu K op, die Oost, gezien het 5-3 R-zitsel, vreemd genoeg dook. Op H4 richting dummy, completeerde West zijn signaal met de 2, dus de 5 in dummy die de slag hield. Na ook Haas te hebben geïncasseerd, met Rvrouw eruit. West kan vier Rs meenemen en S naspelen, maar op Hvrouw komt Oost uiteindelijk met Kaas en de Ss in dwang. Na twee tegenspelfouten had W de dwang nog steeds kunnen voorkomen door na het nemen van de door de leider gespeelde RV geen R maar HB na te spelen. Maar dat had de oplettende lezer natuurlijk al lang gezien.