Kampioenscompetitie, tweede avond - 16 februari 2010 - Henk den Boer

Een drietrapsraket

Jos heeft verplichtingen elders deze week [hij tracht samen met Paul de Districtscompetitie paren te winnen] en heeft daarom deze keer het stokje aan mij overgedragen om verslag te doen van de kampioenscompetitie.

Voordat ik enkele spellen ten tonele voer, maak ik van de gelegenheid gebruik om een drieledig plan uit de doeken te doen om DBC in de vaart der volkoren omhoog te stoten.

1. Terug naar drie lijnen. Drie lijnen op de clubavond geeft meer dynamiek in de club en het is dan bovendien drukker. Het bestuur overweegt [zo heb ik vernomen] om een bridgecursus te organiseren. Een prima initiatief dat dit doel naderbij kan brengen!
  2. [meer] teams in de hoofdklasse viertallen. Doordat we goed blijken te zijn in promoveren [vooral nu de tweede plaats ook recht geeft op promotie], zijn we slechts met één team aanwezig in de hoofdklasse van het district. Kunnen 2e divisie spelers zich als coach opstellen voor paren die de ambitie hebben om naar de hoofdklasse te promoveren? Dan zou bijvoorbeeld na de clubavond coach en een paar de spellen van die avond kunnen analyseren.
  3. DBC in de 1e divisie. Het is nog nooit vertoond dat we in de 2e divisie maar liefst 5 teams hebben. Maar in de 2e divisie hebben we dit jaar geen potten kunnen breken en kwamen we niet in de buurt van een promotieplaats. Is het een idee indien de 2e divisie paren meer zouden oefenen [bijvoorbeeld via BBO, dus gewoon thuis] een keer per week of twee weken? En dat we een klassespeler [Fred van der Wouden of Schelte Wijma] aantrekken als coach van de 2e divisieparen [uiteraard op basis van vrijwilligheid]?
Over naar de spellen van 16 februari.

Een bijzondere versie van JoPa

4SApas6Hdbl
einde
1. zwak met R of sterk

Jos van den Dool en Jeroen van der Slik creëerden op het eerste spel dat zij tegen ons [Ger en Henk] moesten spelen, hun eigen versie van JoPa [Jopa: Een bij voornamelijk DBC-ers bekende biedconventie, waarbij er het eerste spel gekeken wordt "hoe de wind staat". Deze conventie dankt de naam "Jopa" aan de introductie bij deze club door Jos van Kan en Paul van Raaij en heeft met name het eerste decennium van de 21e eeuw furore gemaakt doordat er vrijwel elk eerste spel van de avond door dit paar een slam geboden werd. Als het spel gemaakt werd gaf dat een indicatie dat het "windje de rest van de avond ook wel mee zou zitten".].

Ger viel van verbazing bijna uit zijn stoel toen hij als Zuid 2K opende met zijn bijna mancheforcing hand met H kleur en in de volgende biedronde aankeek tegen 6H van Jos. Het was uiteraard duidelijk dat sprake was van een misverstand. Jeroen bood namelijk na de 2K direct 4 sa, kennelijk bedoeld voor de lage kleuren. Jeroen zag namelijk dat Ger niet de zwakke variant van de 2K opening [zwak met R kon hebben. Maar dat was niet bekend bij zijn partner Jos! Jos ging nog steeds er van uit dat Ger de zwakke variant zou hebben en meende dat Jeroen een loei sterk spel had met 5-kaarten in K en in een hoge kleur. Jos kreeg daarom slamvisoenen en bood direct 6H. Hij wist nog vier slagen bijeen te grabbelen in dit afzichtelijke contract. (-2000)

Murphy was een optimist

We kennen allemaal wel de wet van Murphy: alles wat fout kan gaan, gaat ook fout. Ger en ik ondervonden dat deze wet nog te optimistisch is. Er kan namelijk nog veel meer fout gaan, ook wat je totaal niet kan verwachten. Onze score [41%] was navenant. We speelden niet goed, maar we kregen nog veel meer leed. Kijk en huiver mee.

Zuid

einde
1. zwak met hoge kleuren of sterk
2. vraagt

Jos Jansen begon als Zuid niet met 1H maar met 2K [naast de sterke varianten ook zwak met beide hoge kleuren; kennelijk hebben Jos en zijn partner Max de wijze les van Jos van Kan niet ter harte genomen: Jos fulmineert met enige regelmaat tegen deze zwakke variant]. Ger wist niet beter dan te passen en Max vroeg met 2R naar de sterkere kleur. Jos ging nu in de fout door 2S te bieden [zijn zwakste hoge kleur!] waarop iedereen vervolgens paste. (Noot van de redacteur: Moet je je kaarten maar beter voor je houden.)

Dit ging slechts één down voor een heel goede score voor Jos en Max, omdat veelal door NZ 3 sa werd uitgeboden [en veel down ging] omdat Zuid vaak wel met 1H begon. Maar als Jos "gewoon" 2H had geboden, had hij dit mogen uitspelen en waarschijnlijk aanzienlijk meer down gegaan. Jos was wel zo beleefd om zich te verontschuldigen en Max ging direct bij de bar een drankje halen om ons leed weg te spoelen.

Overigens: de locatie MIDI is een aardig alternatief als we niet in de Congregatie terecht kunnen, toch?