Spel van de week 14 mei 2013 -- Willem jan Maas

Bloedstollende verhalen voor bij de centrale verwarming

Vrij naar Heere Heeresma

Mooi hè, Anouk? Heeft wat mij betreft toch de mooiste stem van de hele club. We zitten weer in de finale van het Eurovisie songfestival. Uiteraard had ik als het allemaal niet goed afgelopen was gezegd dat "Anouk het weer niet gehaald had", maar dat spreekt vanzelf. Nu heb ik deze mijlpaal in de Nederlandse muziekgeschiedenis niet live mogen zien, want er moest nog gebridged worden. Uiteraard was het een beetje mijn beurt om een stukje te schrijven, en ik moet zeggen dat ik sterk in de verleiding kwam om een "Jos van Kan" te doen (zie twee weken geleden), omdat er eigenlijk bij ons aan tafel geen echt inspirerende dingen gebeurden.

Gelukkig was na de eerste ronde Egbert Meijer al langs geweest (we speelden dezelfde spellen), om quasi verongelijkt op te merken dat "dat mens afzag van de hartensnit en V uit de hand speelde". Natuurlijk wilde uw razende reporter het naadje van de kous weten en vroeg door. "Dat mens", dat bleek Mieneke Vliegenthart te zijn en het betrof spel 7. Even terzijde, de kwalificatie "dat mens" gaat altijd over een vrouw. Vreemd, daar mannen toch ook onder de noemer mensen geschaard mogen worden. Maar goed, spel 7 dus.

Spel Noord
Z/Allen 1082
HV93
AV952
B643 A108
H9 543
A10874 652
64 B873
HV752
AVB76

Het bieden ging:

Zuid West Noord Oost
1 pas 1SA pas
3 pas 4 Einde

West, Egbert, moest uit, en hij deed de normale lead van 6, via klein, de 7 en de 10. Zoals u ziet, heeft "dat mens" best wel wat redenen om van de hartensnit af te zien. Om te beginnen zijn entrees in dummy ronduit dun gezaaid. Mieneke besloot dus om te deblokkeren en min of meer een entree naar dummy te forceren door V uit de hand te spelen. Spotlight on Egbert! Egbert, die zich niet kon voorstellen dat de leider AVB van harten had, dook de voorgespeelde V. Mieneke, die niet door de kaarten heen kon kijken, vervolgde niet met de A, maar met een kleine harten omdat het er nu zeker op leek dat H links zat en bovendien derde of vierde. Waarom, vraagt u zich af, nou als Oost H had gehad, was hij wel gepakt. Egbert kwam dus toch nog aan slag met H, maar was er ondertussen helemaal blind van overtuigd dat zijn partner A had. "Dus"(?) nam hij A mee, voordat de ruiten van de leider wegging op de klavers en speelde natuurlijk geen schoppen. De leider had immers zeker de A en wellicht sneed hij er wat uit. Helaas (voor Egbert) zat het spel niet helemaal zoals hij dacht en nadat "dat mens" met 10 de laatste troef getrokken had, gingen op HV en AV9 alle schoppens weg met een onwaarschijnlijke 650 als resultaat.

Hoort u Bas al brommen? "Egbert moest natuurlijk weer 'geniaal' H duiken, als hij nou gewoon pakt (grom grom grom)".

Een paar tafels later kreeg Bas op grappige wijze zijn revanche. Het gaat hier om spel 24,

Spel Noord
W/- 1032
AH62 V73
HB86 54
10 B32
V1073 86542
AV97
HV4
AB9

Het bieden ging:

West Noord Oost Zuid
1 pas 1* DBL
1SA pas** pas*** pas

* In zijn eigen woorden: "Ik had al de hele avond zitten passen en wilde wat doen".

** Wat kan Noord doen? Het 1 bod heeft net genoeg zand in de machine gegooid.

*** Automatisch, je hoopt maar dat je minder down gaat dan het contract van de tegenstander.

Enfin, Noord kwam uit, en Bas legde zijn weinig imponerende dummy neer onder het mompelen van "Een experimentje". Toen de rook was opgetrokken en Egbert 4 down gegaan was voor +200 voor NZ sprak Zuid de historische woorden "Nou, dat is dan een mislukt experiment". Toen (even) later bleek dat iedere andere NZ minimaal 210 gehaald hadden, viel dat echter nog te bezien.