Spel van de week 21 januari 2014 — Willem jan Maas

Hè hè, effe rust

Hedwig en ik waren op 14 januari niet op de club. Ik heb toen geprobeerd een spel van de week te schrijven, echt waar, maar dat blijkt dus behoorlijk lastig te zijn als je de spellen niet zelf gespeeld hebt. Dit allemaal in weerwil van de schat aan informatie die je tegenwoordig bij de uitslagen op de website kunt vinden.

De 21e waren we er weer wel, en het was net of we nooit waren weggeweest, we werden op de eerste tafel al weggedragen door Robert (AA) en Bas (vdH). Wat nu volgt is een verslag van die tafel, maar voorzien van commentaar door de dramatis personae.

Eerste ronde, eerste spel, spel 9 (jahaa, we speelden samen met een andere tafel).

Spel 9 Noord
N/OW 1098543
62 B7
V6 AB1073
AHB963 V4
A105 H842
AHV
VB96

Omdat Bas na mijn 1 opening een informatiedoublet gaf, Hedwig eenvoudig 2 bood en Robbert de zaak op scherp zette door 3 kwamen we er niet meer uit, en strandde het schip in 4. Door de blokkade in schoppen kan 3SA niet down, en doordat Zuid op al die ruitens geknipt en geschoren wordt (met H en VB is het zelfs 4SA. Een normaal, en goed contract echter is 4. Dit kan zoals het ligt niet down.

Op spel 10 kwamen Hedwig en ik in 6, een hoog, maar niet kansloos contract.

Spel 10 Noord
O/Allen
V864 A10973
AV1083 B
B AH
VB7 A9654
HB52
V87653
H

Zoals het lag was het double dummy zelfs helemaal koud, behalve als Oost het speelt en Zuid een hartje uitkomt. Omdat Bas ruiten uitkwam had ik het kunnen halen (lastige analyse met veel mogelijkheden), maar slaagde daar in de praktijk niet in.

Op zo'n moment moet je gedachten als "als we thuis gebleven waren, hadden we meer punten gehaald" verre van van je af zetten, want ze dragen niet bij aan een eventueel herstel.

Toen kwam spel 6. In alle variaties 1SA C, en 50%. Overigens niet omdat iedereen 1SA C haalde, maar omdat er op alle tafels iets anders uit dit spel kwam rollen en 1SA C in het midden zat.

Op spel 7 raapte ik de volgende hand op: B8 H7 AHV873 H93 en koos ervoor 1SA te openen. Oplettende lezertjes zullen zich realiseren dat dit voor mij zeer ongewoon is. Ik geloof heilig in zeer gedisciplineerde SA openingen. Het is echter ook zo dat Hedwig en ik ons hebben voorgenomen een wat actiever spelletje te gaan spelen en daar hoort zo nu en dan 1SA openen met een niet helemaal perfecte hand ook bij. Deze hand is natuurlijk veel te sterk voor 1SA, maar daar stond ik niet echt bij stil. Nu staan Hedwig en ik er om bekend dat wij dingen nogal uitgebreid doorspreken, en ik was toevallig bij het gesprek wat ging over het openen van 1SA met een 6 kaart laag. We zaten in de auto op weg naar Utrecht en ik zei tegen Hedwig, "Luister, je mag best 1SA openen met een 6-kaart laag, maar niet als die 6 kaart heel goed is, dan kun je beter 1 laag openen en 3 laag nabieden. En, o ja, je mag ook geen twee doubletons hoog hebben" Dit laatste is omdat Hedwig en ik met 4+-4+ hoog en een zwakke hand, uit 1SA lopen. Als je partner dan twee doubletons heeft, loopt dat slecht af.

Ik wordt soms zo moe van mezelf! Waarom luister ik nou niet als ik iemand anders iets vertel?

Al met al was dat dus weer niet al te best, maar het mooiste moest nog komen, spel 8.

Ik had daar V109842 6 H2 A653.

Hedwig opende in de eerste hand 1, ik zei 1 en Hedwig bood 1SA. Om een of andere reden keken ze me erg lief aan en besloot ik het bieden met 4. Na afloop van het spel waarin ik 2 down ging, keek de hele tafel me aan alsof ik gek geworden was. Dat zat me wel een beetje dwars, want het leek mij vrij normaal.

Het doet me daarom genoegen dat ik op basis van statistische analyse (double dummy, dat wel) toch gelijk bleek te hebben. Tegenover de ongeschikte hand die Hedwig had A A875 V8653 HB9, blijkt het toch nog in ongeveer 52% van de gevallen 4 te zijn, tegenover een willekeurige 12-14 SA met maximaal 3 schoppens in 55% van de gevallen, en tegenover een kaart waarmee wij 1 openen en na een 1 antwoord 1SA nabieden (12-14 punten met 3-3-4-3, 4-4 laag met 3-2 hoog, of 5-3-3-2 met 5 ruitens) is het zelfs in bijna 65% van de gevallen 4. Dat toch nog wel.

Al met al, resulteerde dit allemaal in een schitterende 37% over de tafel. Gelukkig ging het daarna steeds beter.