Extra aanwijzing -- 13 januari 2015 -- Jos van Kan

Nieuw jaar

Ieder die ik nog niet gezien heb een voorspoedig nieuw jaar toegewenst met veel gelukte snits, de troeven altijd 2-2 en de gammele bakkleur 3-3. Team 3 begon het nieuwe jaar heel slecht met de 40 punten wedstrijd tegen Star met maar liefst 0-20 te verliezen en is de facto gedegradeerd. Ook team 2 staat in de gevarenzone, maar DBC 1 (Paul-Frank, Geert-Joop) daarentegen boekte een fikse overwinning op concurrent Leidschenhage (met Anke en Ronald) en staat met nog twee wedstrijden voor de boeg 6 VP voor op no 2.

Snit of dwang?

Uit spel 6 viel veel te leren, zowel qua bieden, tegenspel als afspel. Kijk maar:

SAH8
HAV742
RH9
KHV8
SVB
RV852
KAB963

WestNoordOostZuid
Jos van Kan John van der Meij
----paspas
2K1pas2R2pas
2SA3pas6SAeinde
1. zw 2R of sterk
2. to play t/o zw 2R
3. 21-22

Een beetje wild geboden met 31 HCP samen. Door de duplicatie in S is het contract kansloos. 6K is veel beter, omdat je een R kunt troeven van de korte kant. (Als N met troef uitkomt en troef naspeelt na RA moet je de tweede troefslag op tafel nemen, anders heb je geen entree om troef te trekken. De K moeten dan wel 3-2 zitten) De lucht klaarde echter op toen N met RA uitkwam. Mijn cursisten doen dat ook altijd "Die heb ik vast binnen" maar dan leg ik uit, dat je tegen slam TWEE slagen moet maken en dat zo'n A uitkomst eigenlijk alleen goed is als je de tweede slag direct ook kunt maken. Want als het A achter een honneur zit, dan wordt die gelijk een slag. Voor paren ligt het natuurlijk wat subtieler, maar na dit biedverloop is het nagenoeg uitgesloten dat RA niet binnenkomt als je er niet mee start.

Hier ook weer: de leider begon met 10 vaste slagen en een snit voor de elfde, maar absoluut geen hoop voor de twaalfde en nu heeft hij er ineens elf en een snit plus nog wat voor twaalf. Ik nam de nagespeelde R in de hand en incasseerde 3 S. Op de derde S gooide N een H af. Iedereen bekende op KHV, maar op de derde K gooide Z een S. Op RV bekende NZ allebei en op de volgende twee K's ontdeed Z zich van zijn resterende S en N gooide HB en 10 bij.

Uur van de waarheid

Het volgende is over:

HAV
K
R8
K

Ik speel een kleine H van tafel en Z bekent met de 3. Ik moet nu beslissen of Z HH3 heeft gehad (dan moet ik snijden) of Hxx, want dan heeft W nog HH en R10 over en valt de H onder mijn A. Ik dacht er niet al te lang over na, sneed en was twee down.

Extra aanwijzingen

Pech? "Er is altijd een extra aanwijzing" pleegt Bas van der Hoek te zeggen en zo is het. Terwijl ik walgend van tafel opstond besefte ik ineens dat ik er niet één maar drie over het hoofd had gezien.
  1. De uitkomst. Had ik maar naar mezelf geluisterd: het feit dat N met een A uitkomt suggereert sterk dat zij goede hoop heeft op nog een slag. Ra ra welke zou dat zijn.
  2. N heeft in totaal 8 rode kaarten gehad en Z vijf (waaronder minstens 3 R's) de snit is op zijn best 33%
  3. De laatste twee discards van N (H10 en B).
De laatste is niet zo overtuigend, maar als het loopt als een eend en kwaakt als een eend dan zal het toch wel een eend zijn? Het hele spel:
S102
HHB106