SDSKDC Der Tragödie erster Teil -- 17 februari 2015 -- Jos van Kan

Voor degenen die de afkorting nog niet kennen: hij staat voor Simultaneous Drunken Sailor Knocking Down Contest zoals het DBC Clubkampioenschap geheel in de stijl van Bob Hamman sinds 2003 is gedoopt. Hij vergeleek het spelen van een viertallenmatch met een bokswedstrijd, maar voegde daaraan toe: "En in een groot parentoernooi moet je zoveel mogelijk dronken matrozen neermeppen."

Die dronken matrozen werken lang niet altijd mee, trouwens. Soms delen ze de eerste mep uit en soms krijg je vanuit een totaal onverwachte hoek een dreun op je hoofd.

Maar eerst iets anders.

Leider, uitkomst?

Sinds de nieuwe kastjes wordt de leider van het contract al ingevuld, maar sinds enige tijd ook de uitkomst. Die gegevens kun je van de NBB site halen en is voor ons svdw collectief af en toe best handig. Zoals op spel 1: Je hebt S842  H9532  RH83  K1073  en het gaat na pas rechts 2SA 20-21, en via 3K-3R-3SA wordt het eindcontract bereikt, waartegen jij de eer hebt uit te komen. Wat kies je, een actieve start of een passieve start?

Je hebt natuurlijk geen idee en als dat zo is kies ik voor dat, wat het meeste oplevert als het goed is. De meesten kwamen uit met H, een paar met S en een enkeling met K en scoorden -490 voor ongeveer een middenscore. 3 W's startten een kleine R en zo lag het spel:

Spel: 1
Noord
Niemand
S96
R92
KAHB652

S842
RH83
S10753
HAV6
RVB754

SAHVB
HHB4
RA106
KV94

Deze aggressieve start houdt de derde overslag tegen en scoorde 90%!

Uit de gegevens op de NBB site kan ik zien dat het SA contract steeds in de Z hand zat en ook, dat als maar 11 slagen werden gehaald steeds met R was uitgekomen, zodat het niet aan de luiheid van de leider lag.

O ja. Tweemaal was het contract 6K (in N) waartegen natuurlijk geen verdediging is, nu de H kleur zo verdeeld is, maar eenmaal kwam O daartegen uit met HA en dat is echt niet goed! Je moet twee slagen halen tegen 6 en dus moet je bij de start die tweede slag proberen te ontwikkelen en dus met R uitkomen.

De W die tegen zesSA uit mocht, liet zijn moment van glorie uit zijn handen glippen en begon met een zouteloze H. Hier lag een R uitkomst nog wat meer voor de hand met het doel een tweede slag op te zetten. Filarski schreef in 1960 al: vaak hebben de verdedigers HV van een kleur, maar die zitten niet vaak in dezelfde hand.

Zonder die uitkomstgegevens hadden we dit allemaal nooit geweten...

Tactisch geboden

Op spel 16 had ik als W in de eerste hand kwetsbaar tegen niet S   HA42  RAV72  KHB10943  . Ik open 1K, links past en maat verhoogt naar 2K, 4+K 10+HCP. Dat klinkt veelbelovend, helemaal als Z nu in de baan komt met 3S. Ik geef een R cue, links 4S, naar mij uitgepast. Eigenlijk is mijn spel met ieder bod beter geworden maar ik bied iets te snel 5K en heb daar na 2x pas een beetje spijt van, want die hand is eigenlijk wel 6K waard. Gelukkig is Z er nog en die perst er een vijfde S uit, waarna ik met een zucht van verlichting nog gauw 6K kan bieden. Nu vindt iedereen, dat hij genoeg heeft gedaan.

Dat is de hoofdprijs, want het hele spel is:
Spel: 16

4R4Spaspas
5Kpaspas5S
6Keinde

en 6S is maar -3 en zelfs nog een goede redding tegen de manche. "Tactisch geboden van Jos, maar dat wist hij misschien zelf nog niet" zei John en zo is het maar net. Als ik over 4S direct 6K had geboden had Z toch wel "sorely tempted" geweest om 6S te bieden, maar nu had hij op 5 hoogte al zijn zegje kunnen doen.

Garozzo of je buurman?

Je hebt als O, derde hand niemand kwetsbaar S65  HV953  R1093  KHV104  . Partner past, rechts 1S, je past, links 2S, uitgepast naar jou. Rond 1970 hadden we een clinic met Hans Kreijns over balancing en dit was een van de eerste situaties die ter sprake kwamen. Hij vroeg: "Heb je in deze situatie liever Garozzo of je bovenbuurman als tegenstander?" Hoewel we vermoedden dat het een strikvraag was kozen we allemaal voor de bovenbuurman, maar dat was het foute antwoord. Want Garozzo heeft in deze situatie een absoluut minimum, anders doet hij nog wat, dus is het een 20-20 spel dus laat je hem geen 2S spelen want "zij een fit, wij een fit". Je bovenbuurman is een stuk minder betrouwbaar, maar John gaf de tegenstanders een groot compliment door in de gewraakte situatie te dubbelen en te tegenpartij was toen zo onsportief om direct door te stomen naar de onverliesbare manche:

Spel: 17

einde
1. ?
2. John is op zijn post

Veel spelers zullen met de Z hand over 1S eerder 3 of 4S bieden dan 2 (of een 3R Bergen raise) en veel N spelers zullen met de 6-loser N hand nog wat doen over 2S, maar zo ging het natuurlijk ook.

Na ronde 1 gaan Wim Kampert en Jan Moerman op kop met 62,3 op de voet gevolgd door Geert van Dort en Thijs Veugen (61,9) en Jos van den Dool en Jeroen van der Slik (61,1). Uw razende reporter wacht nog een mooie taak (51,8).