Spel van de week 3 januari 2017—Willem jan Maas

Een nieuw jaar

Bij een nieuw jaar horen goede voornemens, toch? Ik heb er een paar op een rijtje gezet aan de hand van de spellen van deze dinsdag.

Ik zal mijn emoties niet in de weg laten staan van goed spel

Jaren geleden had Mike Lawrence een zeer goede bridge tip. De firma Bols sponsorde jaarlijks een competitie van bridgers en schrijvers over bridge waarin dezen een tip voor de "gewone" speler gaven in de vorm van een onderhoudend verhaaltje. Het verhaaltje van Lawrence heette "Ecstasy". Hij beschrijft hierin hoe je doordat er iets gebeurt waar je niet of juist wel blij mee bent je concentratie laat verslappen en een minder goed resultaat haalt dan waar je eigenlijk recht op hebt. Zijn verhaal begint met: "We hebben het allemaal wel eens meegemaakt, je zit in 3SA en de tegenstander neemt, zonder dat je daar wat aan kunt doen, de eerste vijf slagen in een kleur mee. Je baalt hier zo ontzettend van dat je niet goed oplet wat ze weggooien waardoor je uiteindelijk drie down gaat in plaats van één." Hij gaat nu nog even verder, maar uiteindelijk is zijn tip: "Any time you feel yourself succumbing to an emotion, whether sadness, depression, irritation, COMFORT, ELATION, or ECSTASY, you should fight it off. STOP AND PAY ATTENTION." Ofwel, om kort te gaan, "op elk moment dat je jezelf overmand voelt worden door emoties, positief of negatief, stop onmiddellijk met automatisch spelen en let op."

Voorbeeldje, Anneke van der Meer en Henk den Boer hadden ons op spel 4 in 2 gedoubleerd voor –200 en een dramascrore, op spel 5 had Anneke 3SA + 2 gehaald door aanzienlijk handiger af te spelen dan dat ik verdedigde (voor een kogelronde NUL) en op spel 2 (we speelden de spellen in een wat afwijkende volgorde) boden ze zoals hieronder beschreven.

Spel 2 Noord
O/NZ 1083
AB9
V106
AVB7542
V72 H10653
A6 8752
5 H873
HV3
AB942

Het biedverloop was een 2 opening (Muiderberg) door Oost, 2SA (inviterend of beter) door West, 3 door Oost, 4 door West. Na de voor de hand liggende B start, pakte Anneke, speelde AV (ruitens weg uit dummy), verloor een en troefde de derde ruiten af en nam B mee. Bent u er nog? Nu speelde ze een hartje uit de hand. En dit is het dan hè, zo'n geweldig Ecstasy moment. De twee eerder genoemde spellen doen al pijn, want tot op dat moment waren Hedwig en ik bezig met een solide 62% en dit was de laatste tafel, en de tegenstander heeft zo juist een idiote 4 geboden die er nog in lijkt te zitten ook. Schoppens rond, A goed, grrr! Door emoties overmand pakte ik A en dacht ik, "ik ga in ieder geval geen klaverslag cadeau doen" en speelde dus(???) harten na. Nou kijk, en dat is dus Ecstasy. In plaats van dat ik gewoon even tel, want dan zie ik dat de leider 6 slagen in , 1 in en (als ze A heeft) 2 en een heeft. Dat zijn er 10, dus het inspelen van klaver kan het dus nooit laten halen. Het kan zijn dat het een of twee slagen kost (geef de leider Bxx en een singleton harten), maar dan gaat het nog steeds down en dat zal toch wel niet slecht zijn. Het lijkt er namelijk op dat ze erg hoog zitten. Maar nee, overmand door emoties harten na waarna het "gewoon" werd gehaald voor de tweede kogelronde ***.

Ik zal mijn partner serieus nemen

Stel, je hebt

HB92
AV2

Je opent 1, partner zegt 1, jij 1SA, en partner biedt 2. Dit laatste is een conventie (two way checkback) waarin het 2 bod niks anders zegt als "we gaan een manche spelen". Je hebt het nu nog makkelijk, je biedt 2 en je partner biedt 3. Dit is ongetwijfeld een slampoging, maar je hebt een rot hand dus je wil niet al te enthousiast mee doen. Het liefst zou je zelfs 3SA bieden om aan te geven dat je hand zich beter voor SA leent en je bovendien graag de uitkomst naar je toe hebt, maar helaas 3SA in dit biedverloop is serious. Een duidelijker voorbeeld van het feit dat een conventie een natuurlijk bod opoffert wat wel eens niet zo goed is kun je niet krijgen. Je doet dus(??) het op één na beste bod van 4 en je partner is nog niet klaar, die biedt 5. Waarom je nu nog steeds "slechts" 6 biedt in plaats van 5 is mij een raadsel. Het was spel 13, partner had

AHV1098
AV42

en voorkwam de slechte score door in ieder geval nog 6SA te bieden.

Ik vind dat als je over 5 geen 5 biedt dit voornemen voor jou erg geschikt.

Overigens verwacht ik een reactie van Rosalind waarin ze uitlegt dat ze aantal jaren geleden de biedsystemen van de wereldtop heeft bestudeerd en dat de meesten toch wel serious 3SA spelen. Ik ga dat niet ontkennen, maar het is niet gratis, dat is alles wat ik wil zeggen.

Ik zal zorgen dat mijn partner plezier heeft in het spel

Na de technische voornemens nu een niet technische, maar wel eentje die een enorme positieve invloed op uw resultaten zal hebben. Bridge is moeilijk, we maken allemaal veel fouten. Als je partner iets fout doet vindt hij/zij dat vervelend, ook zonder dat jij hem dat uitlegt (echt waar). Doe dat laatste dan maar niet (of na afloop aan de bar).

Er is een historisch voorbeeld in een wereldkampioenschap waarin de beroemde Italiaan Pietro Forquet toen zijn partner Chiaradia een enorme blunder maakte (die heel duur was)na afloop van het spel zijn kaarten oppakte, ze terugdeed in het bord, en zonder een onvertogen woord aan het volgende spel begon. Chiaradia wist zich te herpakken en de Italianen wonnen gewoon. Wat was er gebeurd? De Italianen hadden 7 geboden wat koud was, de tegenstanders hadden gered met 7 en Chiaradia, die dacht dat zijn partner's schoppencontrole de Aas wel zou zijn, had 7SA gezegd. De schoppencontrole was echter een renonce, dus dit was geen succes.

Nou ja, ik kan nog wel een tijdje doorgaan, maar dat doe ik niet. Allemaal een fijn en succesvol 2017 toegewenst. Ik zei dinsdag nog "tot dusver is 2017 een topjaar". Laten we dat zo houden.