Clubkampoenschap 2017 -- 14 februari 2017 -- Jos van Kan

Playing a large pairs tournament is like knocking down as many drunken sailors as possible.
Bob Hamman

Indachtig de bovenstaande quote van Bob Hamman staat ons clubkampioenschap al enige jaren bekend als het "Simultaneous drunken sailors knocking down contest" en sommige resultaten lijken ook te komen uit een andere wereld. Willemjan maakte mij er vorige week op attent dat mijn uitspraak dat "...het winnen van het kampioenschap uit de a- of de b-lijn hetzelfde is", alleen geldt als je altijd komt. Dat is waar, want de garantiescores zijn verschillend. Daar zou ik graag een tirade over houden, maar dan zou ik

en daarom laat ik dat graag over aan Wj als hij weer aan de beurt is. Voorlopig is dat niet zo, want zoals gewoonlijk zal ik de verslaggeving van het wel en het wee van het gehele kampioenschap voor mjn rekening nemen.

Hoe scoor ik een top?

In het algemeen laten zich hiervoor weinig regels vastleggen maar wij wisten als OW aardig in de buurt te komen op spel 3:
Spel: 3
Zuid
OW
SVB843
HH952
RAB2

S75
HA8
RHV86
KB9832
SH109
R1074
KHV1064

SA62
HVB1073
R953
KA7

WestNoordOostZuid
------pas
paspaspas

Uit piëteit heb ik de namen van de tegenstanders niet vermeld. Eigenlijk vind ik, dat zowel N als Z een opening hebben maar zeker N in de derde hand moet natuurlijk niet passen met een major tweekleurenspel, omdat je ieder deelscoregevecht gaat winnen. In dit geval is het zelfs een manche in NZ. Na een start met RK wordt die precies gemaakt voor een score iets boven het midden (17/32), voor een goede score (29/32) moest je een overslag halen en dat lukt als niet tijdig R wordt ingespeeld. Rondpassen in NZ was maar 1/32 en 170 en 200 5 resp 8. Er wordt dus lekker doorgeboden door de matrozen.

Preempts work

Je hebt in je handen derde hand, niet tegen wel: S76  HRHB98753  K1052

Partner opent 1R (4+) en rechts volgt 1H. Dit is natuurlijk een hand waar je ziet dat de tegenpartij zeker een manche zo geen slam heeft, want het is een 30 puntenspel geworden. Ik heb als stelregel, dat ik zoveel biedt, dat ik zelf niet weet wat de tegenpartij moet doen, dubbelen of doorbieden. Ik biedt dus 5R, wat ik toch moet doen over hun manche en ik weet niet of zij 5 of 6 kunnen maken of dat zij moeten dubbelen. Daarne ontspoorde het bieden:

Spel: 18

----1R1H
5R5Spas6H
einde

Een buitengewoon lastige situatie voor de tegenpartij. N wil zijn kwetsbare manche niet aan zijn neus voorbij laten gaan, maar 5S klinkt eigenlijk wel als "ik heb een slamhand". Niet dus, want zelfs 5S kan al down, al is dat bijna onvindbaar (H uit en na met troef aan slag H na).

5Rx -1 is het par resultaat en scoort 15/32. De tegenpartij kwetsbaar 4H laten spelen met je 12-kaart fit is niet optimaal (4/32) en gedubbeld al helemaal niet (1/32). De paren die 5R ongedubbeld mochten spelen waren de spekkopers (25/32). Degenen die nog 6R boden over 5 major van de tegenpartij kregen het lid op de neus: -300 en 7/32. "Het vijfniveau is voor de tegenpartij" ook al zo'n fijne regel, waar je alleen maar iets aan hebt als je weet wanneer je hem moet toepassen.

7-6 verdeling

Spel 21 was spectaculair. Leo van Leeuwen heeft als gever, kwetsbaar tegen niet S   HHV10976  RHB98652  K

Een 3-loser monster met 9 HCP. Open je met 1, 2(Muiderberg!), 3 of 4? Het is een tijdje mode geweest om 4H te openen met 6-5 (regel van elf) maar dat is er weer een beetje af (regel van 1100). Qua speelsterkte is deze hand daar eigenlijk te goed voor, maar bovendien heb je alleen maar spel, als partner een fit(je) heeft en voldoende in de zwarte kleuren om de tegenpartij koest te houden. Leo opent 1R en daar heb ik veel sympathie voor (en daarna H totdat je geen adem meer hebt). Dan heb je in ieder geval de lengtes correct verteld. Daarna ging het (2K) - 2S -(3K) - 3H en na nog een tijdje doorbieden en OW 5K hadden geboden eindigde het in 5H.

Zo lag het spel:

Spel: 21
Noord
NZ
HHV10976
RHB98652

SVB1095
HA5
RA7
SA82
HB3
RV10
KHV7543

SH7643
R43
KAB10

Volgens de computer is OW 5Sx -3 par, maar dat had Pieter in de eerste ronde al onbereikbaar gemaakt. 5H lijkt alleen gemaakt na de voor de hand liggende Kk start, maar dat is gezichtsbedrog, want ook H8 is een entree omdat de troef 2-2 valt. Het gaat er dus om om de R goed te doen. De leider kréég Kk start en dat is verraderlijk, want nu kan hij zowel Vx als Vxx in W aan. Dat maakt snijden op de V net zo goed als de H leggen (wint tegen Ax en Axx in W). Maar Leo begon met troef en was daarmee op de goede weg, want met nog maar één entree in dummy moet je R naar de H spelen als je beste kans.

Met troef A aan slag gekomen speelde ik een kleine R na en daarmee had Leo weer een verliezende optie die net zo kansrijk was. Graag had ik dit allemaal aan tafel bedacht, maar nee, het ging allemaal zonder nadenken. Leo deed het fout en achteraf waren we het eens, dat ik van Vxx nooit R nagespeeld zou hebben en van Vx waarschijnlijk ook niet. Maar ja, dat was achteraf, nadat het stof was neergedwarreld en we weer helder konden kijken..

Na zitting 1 gaan Geert van Dort en Thijs Veugen aan de leiding met 65,8%, gevolgd door Max Hendriks en Jos Jansen met 62,6%. Uw razende reporter en zijn maat volgen op de derde plaats met 61,4%. In de top tien zitten 9 A-paren en een B-paar: Anneke Loeve en Niek-Jan van 't Hof.