Cross imps kruis -- 1 april 2014 -- Jos van Kan
Het is alweer een hele tijd geleden dat collega Wj de crossimps competitie de leukste van het seizoen noemde. Maar toen was er nog opkomstplicht en een volledige round robin met 9 spellen per ronde. Dat is nu een beetje verwaterd, maar de problemen zijn toch wel hetzelfde. Imps is "a bidder's game", scherpe manches, scherpe slams lonen, maar als je altijd paren speelt moet je daar wel even inkomen.Problemen
Je hebt als N, Niemand, in de eerste hand
943
HB875
10
9732 . Je neemt eerst een pasronde, links 1
, partner 2SA (unusual), rechts 3
. Je afspraken zijn, dat 2SA een slecht (7losers) of een goed (5- losers) spel is, maar met een gepaste partner heb je wat meer vrijheid. Je past en partner doubleert. Wat doe je nu?
Je hebt als O in de vierde hand, kwetsbaar tegen niet
AHV1043
B63
AH76 . Links past, partner 1
, tegenpartij past verder, jij 1
, partner 3
. Wat nu?
Je hebt als O, eerste hand, kwetsbaar tegen niet,
HV2
842
B97
AH103 . Je opent 1
, links 1
, partner 2
(8-11, 5+kaart), pas, je past (of?), links 2
, partner 3
. Rechts past en je mag weer
Je hebt als O, vierde hand,
VB97
642
73
A943 . Links past, partner 1
, rechts 1
, jij doubleert, rechts 2
, partner doubleert, jij 2
, partner 3
. Geef je de vierde of niet?
Oplossingen of wat daarvoor doorgaat
Je moet je realiseren, dat partner niet bezig is te redden tegen 3
, maar bezig is voor de manche. De vraag is of je voldoende hebt om die te bieden. Je vierde troef kan een loser bedekken, Je
singleton bedekt een mogelijk verliezer en je
H vrijwel zeker, omdat partner's singleton waarschijnlijk
is. Partner verplicht je al om met een poploze hand op het 4-niveau te spelen, dus met al deze extra's bied je 5
.
Het hele spel:
Spel: 1
Noord
Niemand
943
HB875
10
9732
HB85
943
VB72
B8
AV1062
A102
965
104
7
V6
AH843
AHV65
Een typisch impen probleem weer. In de paren knal je gewoon 6SA en dat haal je precies als je een A mist en met een overslag als je ze allemaal hebt, voor een score van 70%, omdat je van iedereen wint die in een andere speelsoort zit. In de Cross Imps moet het wat subtieler, want het kan natuurlijk gewoon 7 zijn. Stel Je biedt 4SA RKC om te horen wat de kwaliteit van de
s is. Je hoort 3 Keycards, 5
vraagt
V (en is een groot slam poging), waarop partner zijn biedbak omkeert: 7SA.
Terecht, want je hebt 16 slagen:
Het is in zoverre een lastig spel, dat deSpel: 3
Zuid
OW
6
10542
7542
B952
B8
A97
AHVB863
4
AHV1043
B63
AH76
9752
HV8
109
V1083
-hand het initiatief moet nemen, terwijl hij zit aan te kijken tegen
Bxx. Maar het is natuurlijk ondenkbaar, dat partner 1
en dan 3
biedt zonder
controle. Slechts 2 paren (Geert-Thijs en Harry-Rudy) boden deze 7. Bravo! Peter-Ron en Rob-Klaas waren de ongelukkigen die de NZ kaarten mochten vasthouden.
- Moet je nog wat dan? Nou, als partner alleen AHVxxx heeft heb je al 9 slagen in SA na een
uitkomst en iets in die buurt zal hij toch wel hebben? Een zeskaart heeft hij zeker en waarschijnlijk 10-11 punten. Dat was goed geweest, want het hele spel lag als volgt:
Degenen die 2Spel: 6
Oost
OW
986
VB953
84
952
5
H106
AV10532
B84
HV2
842
B97
AH103
AB10743
A7
H6
V76
in deze situatie als forcing spelen hebben het gemakkelijker, want dan gaat het waarschijnlijk 1
-(1
)-2
-(p)-2SA-(p)-3SA. 3SA werd vier maal geboden en viermaal gemist en leverde 6 impen op
- Je zit natuurlijk in de 4-3 fit en het succes daarvan hangt vaak af van de kwaliteit van de vierkaart troef. Voor VB97 hoef je je niet te schamen en in de X-imps geef je natuurlijk de vierde. (In de paren is er veel voor te zeggen om te passen). Het hele spel:
Een lief contractje en als Z met
Spel: 11
Zuid
Niemand
H3
AVB1095
1085
105
A106
8
AVB42
HV86
VB97
642
73
A943
8542
H73
H96
B72
West Noord Oost Zuid Jos van Kan Jos van den Dool John van der Meij Jeroen van der Slik -- -- -- pas 1 1 dbl 2 dbl pas 2 pas 3 pas 4 einde (kijk)H uitkomt om troef te vervolgen, dan leg je de 10, troeft de nagespeelde
met het A, haalt de troeven op en via 2
snits, waarvoor je entrees genoeg hebt maak je de rest. Als Z zo onsportief is om met
te vervolgen in slag 2 wordt het een stuk lastiger. De computer geeft aan dat je altijd 11 slagen kunt maken in
, ook met dit tegenspel, maar daarvoor moest ik even Deep Finesse raadplegen: troeven en s10(!) naspelen. N is machteloos. Duiken helpt niet, dan heb je de rest, nemen helpt ook niet, omdat de
-kleur je twee entrees verschaft om de troef op te halen en tweemaal in
te snijden. Dit is natuurlijk double dummy en niet verwonderlijk verdwaalde John in het woud der mogelijkheden en eindigde -1.