Niet wat betreft de temperatuur! Met buiten tropische omstandigheden was het aangenaam vertoeven in de speelzaal dankzij een uitstekend werkende airco. Een heerlijke verkoeling na een snikhete dag.
Wat betreft het kaarten waren er deze avond genoeg ‘wilde’ spellen om ondanks die airco alsnog de (gemoeds?)temperatuur te laten stijgen.
Maar eerst spel 20, een goed slam in , maar slechts 2x geboden. Ja, en nog een paar dat uit de bocht vloog, 7 met een key card (H) buitenboord? En een paar dat zijn geluk beproefde in 6SA, een parenwedstrijd niet waar? Maar tenminste de handen nog goed ingeschat wat betreft slam.
Wat open je met de Noord hand? 2SA (20-21)? Dat is veel te timide met zo’n mooie hand. Een 5-kaart, zelfs een zeer goede 5-kaart, azen en heren, en de enige ‘soft value’ (vrouwen en boeren) is hier zeer nuttig omdat hij bij de AK in de lange kleur zit. Deze hand is dan ook 22 punten waard.
Volgens de Kaplan telling (een ingewikkelde telling die met dit soort aspecten rekening houdt) is deze hand 22,35 punten waard. Met de eenvoudiger benadering volgens Marty Bergen is de hand 22 punten waard.
Vervolgens, wat is de Zuidhand waard? Volgens Bergen 12 à 13 punten vanwege de zeer goede 6-kaart en de 6-4 verdeling (de Kaplan telling is hier 13,05).
Bij elkaar dus ruim voldoende voor slam, alleen nog even de key-cards controleren nadat je een transferbod hebt gedaan.
Wil je weten hoe dat precies zit met die kaartwaardering en ‘Bergen telling’ zoals Henk en ik die hanteren, kom dan op 11 augustus op tijd, want dan gaat Henk hier het een en ander over vertellen.
Een van mijn stokpaardjes is ‘bied nooit 5-over-5’. Welnu, zie wat er bij ons op spel 5 gebeurde.
De meesten zullen hier met 4 hebben geopend, dan biedt Oost 5 en mag dat spelen. Of West er dan nog een aan moet plakken is de vraag, maar hij heeft best wel veel. Als Oost een gezond 5 bod heeft is het opgelegd, maar met deze kwetsbaarheid zal hij wellicht ook 5 bieden met alleen die dichte 7-kaart. Ga je partner dan straffen voor zijn dappere bod door in 6 down te gaan? Hoe dan ook, de meeste paren wisten 6 te bereiken, soms voorzien van een bandje.
Bij ons werd met 3 geopend. Geheel volgens de boekjes uit de jaren 70, toen hanteerde men nog de regel van twee en drie, d.w.z. je mag 3 down als je niet kwetsbaar bent en 2 down indien kwetsbaar. Dat is allang achterhaald. Deze hand open je met 4. Ga maar na, als de tegenpartij 4 biedt, laat je dat dan spelen met de Noord hand? Beter om direct maximale druk te zetten en 4 te openen.
Na 3 bood Henk 4 en kwam Zuid erin met 5, niet gealerteerd en bij navraag als ‘echt’ omschreven. Wat nu met mijn West hand? 5 of 6? Mijn gevoel zei dat de tegenpartij nog niet was uitgeboden. Dus direct maar 6? Maar dan komt er mogelijk 6 en wat dan? Het was allang niet meer duidelijk wie wat kon maken. Dus ik volstond met 5, waarna Noord inderdaad nog 5 bood. Mooi, nu ga ik alsnog 6 bieden en mag dat dan waarschijnlijk spelen. Maar, Henk was mij voor, 6! Zuid doubleerde. Van de weeromstuit is A ook nog verzopen.
Commentaar van Henk na afloop: “Ik mag van jou nooit 5-over-5 bieden, maar dit was 6-over-5”.
Het is niet altijd raak met ons bieden. Op spel 1, tevens ook ons eerste spel van de avond, opende Henk met 3. Kijk als ik nu met Mans zou spelen (zie spel 5 hierboven), dan zou ik niet eens volstaan met 4, maar 5 bieden (zijn je echt zo goed?). Maar Henk en ik zijn iets meer met de tijd meegegaan, dus wat bied je dan met de West hand?
Ik kwam 10 minuten te laat binnen en de bieding was al gevorderd tot 3 – (pas), voordat ik mijn kaarten had opgeraapt. In de haast koos ik voor 4, en mogelijk doe ik dat een volgend keer weer, ook als ik er langer over kan nadenken. Het was niet het juiste moment, er zit een 6-kaart in je nek. H zat ook nog fout, maar desondanks nog 44% omdat het drama tot twee down beperkt bleef. Ik had toch beter 4 kunnen bieden. Dat is een keer gemaakt, maar moet ook down, hoewel minder.