Spel van de week 16 april 2024 door Bas van der Hoek

Gehaktmolen tegen de Nederlandse internationals

Afgelopen zondag speelde de vereniging De Gehaktmolen (bijna iedereen ook lid van DBC) een bekerwedstrijd tegen het Onstein. Deze club had geen risico gelopen met de opstelling, alle zes paren waren internationals of ex-internationals. Na de tweede ronde stonden de Gehaktmolen zelfs voor (grote consternatie in de speelzaal) maar uiteindelijk werden we dik verslagen. Hoe kwam het? Dit spel was illustratief:

Axx
V10X
HB109xx

In de eerste hand kwetsbaar pasten alle drie Gehaktmolenparen, en ieder Onstein paar opende 1 klaver. De vijand bood en maakte drie maal 3SA en onze drie paren boden het niet: 30 imps weg. De internationals hadden op dit spel een betere handwaardering dan wij. En ja, is deze hand met topkracht en een prachtige zeskaart nou minder dan Hxxx Vxx AVxxx x, een hand die we allemaal zouden openen?

Slamspel?

Een spectaculair spel:

Als west begint het al wat je moet openen: 1 harten, 2 sans of 2 klaver? Bij ons werd 2SA geopend, mijn partner volgde 4 klaver, gedubbeld voor -500. Er waren stakkers die in 4 schoppen zaten en tegen een mini-cross-ruffje opliepen na harten uit getroefd in noord, klaver na getroefd, weer harten getroefd en weer klaver getroefd. Als leider had ik dan een hoek uit de tafel gebeten. Twee paren belandden in 6 schoppen, down op introever.

Bij Egbert en Henk (uit piƫteit noem ik de namen van de tegenstanders niet) ging het:

West Noord Oost Zuid
Henk Egbert
1 3 pas pas
Dbl pas pas 3
Dbl allen pas

Egbert bood uit wanhoop 3 ruiten, want 3 klaver was zeker slecht. Hij heet niet voor niets Lucky Meijer, want hij trof een superdummy. Waar een troeflead opgelegd is (je zit met alles tegen) wilde West eerst even kijken met harten aas, en 3 ruiten werd gehaald.

In de oost-west handen lijkt 6 schoppen een fijn contract, maar er zit niet eens 4 schoppen in!

Veel punten maar het is net de manche?

Op dit spel lieten drie paren zich verleiden om slem te bieden omdat ze 17 punten tegenover een opening hadden.

Een normaal biedverloop lijkt (tegenstanders bieden niet)

1 - 1
2 - 2SA (of een ander forcing bod)
3 - 4

3 schoppen geeft een minimum aan met vierkaart, en dan heb je met twee evenwichtige handen en 29 punten samen lang niet genoeg voor zes.

Zelfs 4 schoppen is in gevaar want je moet de klavers goed doen. Volgens de boekjes moet je klaver vrouw voorspelen en daarna de tien. Dat was hier succesvol geweest. 1 speler ging down, speelde denk ik eerst een klavertje onder de aas uit naar de 10 voor de boer, en toen ging klaver heer nog verloren.

Als je goede techniek hebt kan je de kans meenemen dat oost twee troeven heeft: na de ruiten boer uitkomst duik je ruiten aas, je pakt het vervolg, speelt twee maal troef, troeft een ruiten af, speelt al je hartens eindigend in de hand en je laat klaver vrouw doorlopen. Als Oost een doubleton troef heeft zit hij ingegooid. Als hij drie troeven heeft kan je daarna nog op klaver boer snijden.