Nog geen zomerbridge, zo maar bridge -- Jos van Kan

Wegens omstandigheden (vind ik altijd een goede reden om van het vaste stramien af te wijken) zaten we op woensdag in plaats van dinsdag tegenover elkaar om de tegenpartij het hoofd te bieden. "Wij" bedoel ik hier in gegeneraliseerde zin want Koos was verhinderd, maar ik vond Kees (vdW) bereid om hem zo goed mogelijk te vervangen. Dat lukte ook best wel, Kees en ik zijn een semi-ingespeeld paar, want op de maandagavond sparren wij op Step. En zoals zo vaak: some good ones some bad ones.

The good

Kees heeft op spel 16 als Z (W, OW) SB10742  HHV5  R8642  KA  . Na twee passers opent O 1H, hij past, 3H uitgepast naar hem en hij (tromgeroffel)...) komt er nu in met 3S! Dat is even slikken voor de tegenpartij, zij bieden nu 4H en Kees zet de kroon op zijn werk met een double. Via de K ruff gaat dat -1 , +200 en we noteren een zaaltop.

Het hele spel:

Spel: 16
West
OW
SV863
H2
RAB5
K96432
 
SA9
HA864
RV1093
KB87
NESW
SH5
HB10973
RH7
KHV105
 
SB10742
HHV5
R8642
KA
 

The bad

Maar het is niet alles goud wat er blinkt. Op spel 19 heb ik als O (Z/OW) tgen Klaas en TalebSAVB52  H987  R543  KA9  . Kees opent 1K (3+) als gever en Klaas volgt 1SA. Ik heb natuurlijk teveel voor direct 2S, dus ik dubbel eerst. Dat loopt door naar Klaas die er uitloopt naar 2R. Ik denk nu, dat zijn 1SA is gebaseerd op een K stop en een R bakkleur. Ik ga 2R dus niet dubbelen, want het is misschien wel 4S en in ieder geval een deelscore voor ons. En het zal niet meevallen om 2R 2 down te krijgen. Dus ik bied 2S en Kees verhoogt naar 3. Tja. Onder het motto opening + opening = manche bied ik 4, maar dat is volkomen kansloos, want het hele spel is:

Spel: 19
Zuid
OW
S104
HB10
RAHV6
KHV1064
 
SH87
HAH43
RB72
KB52
NESW
SAVB52
H987
R543
KA9
 
S963
HV652
R1098
K873
 

Als je de 9 loser W hand een opening vindt (ik vind van niet, 2x Bxx in een 4-3-3-3), moet je je daarna helemaal gedeisd houden. De O hand is misschien ook geen opening (8 losers) en de LTC geeft dan ook 18-9-8=1 als het te bereiken niveau. Vanuit dat standpunt is 4S -2 nog een meevaller, maar alleen maar vanuit dat standpunt. Slechts één andere ongelukkige wist dit contract ook te bereiken en daarom scoorden we nog 7%

O ja, K stop en R bakkleur. "Right on target as usual" zou Eddie Kantar zeggen.

The ugly

Maar het kan nog erger. Om dit helemaal mee te genieten geef ik direct het hele spel 21 (N/--): NZ Eelco Smaardijk - Henk den B , OW Jos van Kan - Kees ven der Weijden.

Spel: 21
Noord
NZ
SH82
H85
RV9643
KH98
 
SA1076
HAH42
R8
KV532
NESW
SB3
H1076
RA10752
KB104
 
SV954
HVB93
RHB
KA76
 

Na Twee passers opent Henk 1K (3+), Kees neemt een pasronde, Eelco 1R (alert Walsh), ik pas en Henk 1SA. Kees doubleert en ik mag het nu verkeerd doen. Het is duidelijk dat Kees kort is in R en doubleert voor de majors, maar ik weet dat we geen achtkaart fit hebben en denk dat we eerder plus zullen scoren met het tegenspel in 1SAx dan door zelf 2H in de 3-3 of 4-3 fit te proberen. Ik pas dus en Kees komt uit met HA. Kx start is met open kaarten het beste, maar na dit biedverloop natuurlijk onvindbaar. Ik denk nu, dat Kees iets heeft als AHBx en gooi H10 biij vragent om een switch. Het maakt allemaal niet meer uit, na dit onfortuinlijke begin heeft Henk twee H slagen ontwikkeld en is 1SA onverliesbaar geworden. Geen enkel NZ paar scoort verder nog +180 of meer.

AHBx, right on target as usual. :)