Nog geen zomerbridge, zo maar bridge -- Jos van Kan
Wegens omstandigheden (vind ik altijd een goede reden om van het vaste stramien af te wijken) zaten we op woensdag in plaats van dinsdag tegenover elkaar om de tegenpartij het hoofd te bieden. "Wij" bedoel ik hier in gegeneraliseerde zin want Koos was verhinderd, maar ik vond Kees (vdW) bereid om hem zo goed mogelijk te vervangen. Dat lukte ook best wel, Kees en ik zijn een semi-ingespeeld paar, want op de maandagavond sparren wij op Step. En zoals zo vaak: some good ones some bad ones.
The good
Kees heeft op spel 16 als Z (W, OW)
B10742
HV5
8642
A
. Na twee passers opent O 1
, hij past, 3
uitgepast naar hem en hij (tromgeroffel)...) komt er nu in met 3
! Dat is even slikken voor de tegenpartij, zij bieden nu 4
en Kees zet de kroon op zijn werk met een double. Via de
ruff gaat dat -1 , +200 en we noteren een zaaltop.
Het hele spel:
|
The bad
Maar het is niet alles goud wat er blinkt. Op spel 19 heb ik als O (Z/OW) tgen Klaas en Taleb
AVB52
987
543
A9
. Kees opent 1
(3+) als gever en Klaas volgt 1SA. Ik heb natuurlijk teveel voor direct 2
, dus ik dubbel eerst. Dat loopt door naar Klaas die er uitloopt naar 2
. Ik denk nu, dat zijn 1SA is gebaseerd op een
stop en een
bakkleur. Ik ga 2
dus niet dubbelen, want het is misschien wel 4
en in ieder geval een deelscore voor ons. En het zal niet meevallen om 2
2 down te krijgen. Dus ik bied 2
en Kees verhoogt naar 3. Tja. Onder het motto opening + opening = manche bied ik 4, maar dat is volkomen kansloos, want het hele spel is:
|
Als je de 9 loser W hand een opening vindt (ik vind van niet, 2x Bxx in een 4-3-3-3), moet je je daarna helemaal gedeisd houden. De O hand is misschien ook geen opening (8 losers) en de LTC geeft dan ook 18-9-8=1 als het te bereiken niveau. Vanuit dat standpunt is 4
-2 nog een meevaller, maar alleen maar vanuit dat standpunt. Slechts één andere ongelukkige wist dit contract ook te bereiken en daarom scoorden we nog 7%
O ja,
stop en
bakkleur. "Right on target as usual" zou Eddie Kantar zeggen.
The ugly
Maar het kan nog erger. Om dit helemaal mee te genieten geef ik direct het hele spel 21 (N/--): NZ Eelco Smaardijk - Henk den B , OW Jos van Kan - Kees ven der Weijden.
|
Na Twee passers opent Henk 1
(3+), Kees neemt een pasronde, Eelco 1
(alert Walsh), ik pas en Henk 1SA. Kees doubleert en ik mag het nu verkeerd doen. Het is duidelijk dat Kees kort is in
en doubleert voor de majors, maar ik weet dat we geen achtkaart fit hebben en denk dat we eerder plus zullen scoren met het tegenspel in 1SAx dan door zelf 2H in de 3-3 of 4-3 fit te proberen. Ik pas dus en Kees komt uit met
A.
x start is met open kaarten het beste, maar na dit biedverloop natuurlijk onvindbaar. Ik denk nu, dat Kees iets heeft als AHBx en gooi
10 biij vragent om een switch. Het maakt allemaal niet meer uit, na dit onfortuinlijke begin heeft Henk twee
slagen ontwikkeld en is 1SA onverliesbaar geworden. Geen enkel NZ paar scoort verder nog +180 of meer.
AHBx, right on target as usual. :)

