Spel van de week - 18 februari

To switch or not to switch

Na een avond vol met toppen en nullen (een middenscore zat er volgens mij niet bij). Zal ik proberen te laten zien hoe makkelijk het is zo'n top of een nul binnen te halen.

Tegen sterke tegenstanders en allen kwetsbaar raap je als oost op SV10972 H4 RB2 KAH854 Rechts van je wordt 1SA geopend en je besluit een speeltje uit de kast te halen. Je stort je in de bieding (het is tenslotte paren en dan doet het minder pijn als je voor 800 gaat) met dbl hetgeen S en een andere kleur belooft. Links 2R gealerteerd partner past en rechts komt 2SA ook gealerteerd. Na dat je al een keer voor -800 geopteerd had besluit je verder wijselijk je mond te houden en de tegenpartij bied ongestoord verder 3R (alert)- 3H - 4H - einde. Navraag leert dat 2R een transfer was( moet je na dbl inderdaad netjes alerteren) en 2SA een max met 4krt H steun. 3R opnieuw een transfer(ik wil het echt niet spelen) en 3H ok, 4H dan maar de manche. Je besluit in je oneindige wijsheid te starten met KH wat om een distributie signaal van partner vraagt (laag/hoog=even) en het spel ziet er dan als volgt uit.

Spel: 23
Gever: West
Kwets: Allen
S63 uitkomst KH
HV9873
RK975
KV3
SV10972

RB2
KAH854
Zuid Oost Noord West
1SA Dbl1 2R2 pas
2SA3 pas 3R4 pas
3H5 pas 4H6 einde
1. S en een andere kleur
2. transfer naar H
3. maximum en een 4krtH
4. nogmaals transfer
5. ok ok
6. danmaardemanche 4H

De eerste slag gaat KH, 3 , 10, 2.
Time to make up your mind
Eerst maar even een paar kleine vraagjes:

1. Wie heeft KB?
  2. Hoeveel K's heeft partner en dus de leider?
  3. Hoeveel R's heeft de leider?
  4. Welk gevaar dreigt er?
  5. En tot slot decision time. Welke kaart speel je in slag 2?

The awnser:
  1. Wie heeft KB?
    Het lijkt er op alsof de leider KB heeft als partner B10x heeft zal hij waarschijnlijk de B bij spelen. In het algemeen is het goed om, als het niet uitmaakt, de hoogste te spelen die je kunt missen.
  2. Hoeveel K's heeft partner en dus de leider?
    Partner heeft hoog gespeeld een oneven aantal. Dus 1,3 of 5 als partner er 1 heeft dan heeft de leider er 5 en met een 4krt H een rare SA verdeling. als partner er 5 heeft dan heeft de leider er maar 1 wat ook al niet waarschijnlijk lijkt gezien de SA opening. Conclusie zowel partner als de leider hebben beiden 3K's
  3. Hoeveel R's heeft de leider?
    Maximaal 4 als hij er 5 heeft is zijn verdeling 1-4-5-3 wat gezien de SA opening weer onwaarschijnlijk is.
  4. Welk gevaar dreigt er?
    Er kan mogelijke zwarte loser(S of K) worden weggegooid uit dummy.
  5. En tot slot decision time. Welke kaart speel je in slag 2?

Een betere vraag zou zijn welke zwarte loser kan er weg? De K kan alleen weg als de leider AHB(x) van S heeft en jij nu S na speelt. De S kan altijd weg op KB als de leider de tijd krijgt om KA eruit te pesten. Het lijkt dus gegeven de analyse het beste om S na te spelen. Het enige risico dat je loopt is dat de leider AHB van S heeft en een K weg kan doen. Vol vertrouwen speel je S na voor de H van partner en de A van de leider.

Het hele spel:

4. nogmaals transfer
5. ok ok
6. danmaardemanche 4H

Helaas heeft al het denkwerk niet mogen baten. De leider trekt troef en speelt K na. Je mag nu kiezen om alsnog de S te laten weggooien op KB of SV meenemen zodat de leider op KB en SB 2 R' uit dummy kan weg doen. Altijd gehaald omdat de dummy in het bezit is van R9 en je dus nooit zelf de R kan aanvallen voor de broodnodige 4e slag.
Rest mij alleen nog te vertellen dat ondergetekende natuurlijk in een tijdsbestek van ongeveer een milliseconde KA op tafel had gesmeten zodat het leed direct geleden was. Voor contract en een nul want niemand anders had de manche geboden. En ik zeg maar zo als het dan toch moet kosten dan maar liever het leed snel geleden.

Paul van Raaij