Spel van de week - 5 augustus 2003

My largeest swing

"Het is wel handig als je tijdens het bridgen weet wanneer je het gewonnen hebt."
csvdwss WJ Maas tijdens een zomerse zomeravonddrive

Wel het lijkt wel of ik er een abonnement op heb. Terwijl mijn csvdwss de handen in een geslagen hadden en acte de presente gaven op het herenparen toernooi van de Scheveningse bridgeweek werd ik geconfronteerd met een mailtje "oh ja doe jij het spel van de week" en natuurlijk was ik wegens vakantie perikelen niet in de gelegenheid om dinsdagavond aanwezig te zijn. Oftewel verzin een list jonge vriend. Dat heb ik in tussen gedaan en het resultaat daarvan vindt u hieronder. Ik mag u echter niet het fantastische resultaat van de verrichtingen van mijn csvdwss onthouden. Na een toch wat magere 49.91% op maandag (het toernooi wordt over 2 avonden verspeeld) zijn op dinsdag de mouwen opgestroopt en een geweldige $#@^!*( % was het resultaat. (Helaas heb ik voor mijn eigen veiligheid besloten de daadwerkelijke score te censureren, maar neem van mij aan het was minder dan op maandag). Overigens eindigde de heren Doyer en Kuip als 3e. (volgens mij zijn ze zolang ze meedoen nog nooit buiten de top 5 geëindigd) bravo. Maar goed genoeg leedvermaak over naar mijn list.....

Er zijn maar weinig spellen uit het verleden waarvan ik nog weet wat er gebeurden of hoe de hand lag. Ik heb me zelf namelijk aangeleerd om niet te veel van het spel te onthouden zodat je meer energie overhoudt voor de rest van de avond of wedstrijd. Spelen en vergeten is mijn motto. Dan kan je ook het beste omgaan met tegenvallers. Er zijn echter sommige spellen en die blijven je altijd bij zo ook deze.

Het gebeuren lang geleden toen je voor promotie naar de 2e divisie 4tallen nog promotiewedstrijden moest spelen. Er werd dan in 1 weekend door 6 teams uit de districten rondom Den Haag en Rotterdam uitgemaakt wie er in aanmerking kwam voor promotie. Dit konden tussen de 1 en 3 teams zijn afhankelijk van degradatie uit de 1e divisie. Kortom het was een stuk lastiger om te promoveren dan nu waar de kampioen uit de hoofdklasse rechtstreeks promoveert. Het was ook zo lang geleden dat WJ en Hetwig nog niet getrouwd waren want de laatste speelde met broer Frank in ons nevenpaar. Ik zelf speelde met Ron Koel (voor een aantal onder jullie geen onbekende). En inderdaad we hadden de eerst hindernis naar promotie (kampioen worden in de hoofdklasse) overwonnen.

De zaterdag was aardig verlopen en we hadden alle kans om 1e te worden het geen noodzakelijk was om te promoveren gezien het feit dat er maar 1 promotieplek was. Tegen een Haags team raap je allen kwets de volgende hand op SV6542 HA10976432 R - K - Je mag het als eerste zeggen. Ik was jong en wild maar had al geleerd dat je met dit soort handen niet moet gokken waar je in moet zitten. Dat kost vaker dan dat het oplevert en om dat ik me ook niet voor kon stellen dat dit spel uitgepast ging worden besloot ik een rondje te passen. Het wachten wordt beloond want na 1K links, maat pas wordt er rechts 1S geboden.
Tijd om de H te introduceren. En dan maar meteen hoog genoeg. 4H leek me het aangewezen bod. Links 4S en maat geheel onverwacht 5H. Wat nu?

Het lijkt er op dat maat toch wel 4H's heeft en uit het bieden blijkt dat NZ over minimaal 8S's beschikken en dus kan maat er geen een hebben. De tegenstanders hebben ook maar 1 uitstaande troef die onder je aas gaat vallen. Dus als de enige H rechts van je zit kan links er niet mee uitkomen en kan je dus 4S vertroeven in dummy en maak je 6H!. Voor dat het moment van de waarheid echter aanbreekt verrast rechts je met DBL.

En hier is de uitspraak van WJ ernstig op z'n plaats. Je moet weten wanneer je het gewonnen hebt. Er liggen nu 3 acties voor de hand RDBL, 6H en pas!!. 6H is een behoorlijke gok stel je voor dat de enige uitstaande H links zit en hij er per ongeluk mee start. Dan ben je down in 6, dan maar RDBL. Maar wacht eens. Er is iets raars aan de hand. Je bezit zelf maar 6 punten en hebt een bizarre verdeling partner heeft over 1K niks kunnen doen en zal dus niet zo veel hebben zeker gezien het feit dat hij een renonce S bezit. Dus misschien kunnen ze we weg naar 6 laag. En erger nog misschien wordt dat wel gehaald. Om een lang verhaal kort te maken ik besloot te passen en daar bleef het bij. Het hele spel:

Spel: 7

2. dan maar nu vertellen van die H's
3. Ik heb wel eens een beter bod gezien maar ok
4. Op z'n zachts gezegd behoorlijk gedurfd maar ja never argue with success

Zo als het spel ligt maak je ondanks dat maat toch nog een S heeft altijd 6 en je schrijft 1050 in de wij kolom ipv de mogelijke 1600 of 1430. Maar toch ben je blij dat je over DBL niet meer geboden hebt want het is geen 6 maar 7 laag voor de buren.

De reden waarom we dat jaar gepromoveerd zijn is vanwege de goede vorm van het team. Frank en Hetwig hadden uiteraard 7R geboden en gehaald voor een score van 2140. Een totaal van 3190 ofwel 22 impen. De grootste swing uit mijn carrière.

Paul van Raaij