Spel van de week

Spel van het weekend - 16 december - Jos van Kan

Hab' mich an jeden Stein gestossen
Wilhelm Müller, Rückblick uit de cyclus Die Winterreise

Na twee rondjes ploeteren hebben Paul en ik het voor elkaar: een terugkeer naar de A. Enig triomfalisme is echter niet erg op z'n plaats, want de TC wilde ons alvast wat in dit milieu laten oefenen en we haalden prompt -28! Ik zal u deelgenoot laten zijn van één van de catasrofes. Ik had als Zuid (2 O/NZ)

S7 H AV63 RB97 KAHVBT

en Gert (O) opent 2H (een zwakke twee in S of een of andere sterke variant). Tegen dit soort twee openingen moet je natuurlijk de opvolgende kleur informatief spelen, maar dat hadden we eigenlijk niet afgesproken, dus ik besloot een rondje te passen om op de onvermijdelijke 2S een informatie doublet te kunnen plaatsen. Ronald (O) weigerde echter aan dit scenario mee te werken en bood direct 4S. Nu doubleren klinkt wel erg strafachtig, en ik bood 5K, dat na twee passen rechts gedoubleerd werd. Weer tweemaal pas en na veel soul searching en mompelend "Als je geschoren wordt moet je stilzitten" paste partner ook.
Aangezien hij in het bezit was van

S82 H987542 RHV1053 K--

was deze biedserie niet echt een succes en speelden we de 5-0 fit in plaats van de 6-4 fit. Voor de zekerheid had Ronald 6 K's tegen, dus bij de start was ik al kort en na twee rondjes S nog korter.

Team 1

Dus laten we het over een vrolijker onderwerp hebben, Team 1. Na 20 wedstrijden staat DBC 1 op de 10e plaats met 316 VP (16 boven het midden). Veel interessanter is, dat Ronald en Anke in de Butlerstand de meeste impen (239) hebben vergaard van alle paren! De enige reden kortom, dat DBC 1 niet bovenaan staat en promoveert naar de meesterklasse moet danook gezocht worden in de bijdrage van uw razende reporter, die met verscheidene partners (Paul, Mark en Iwan) een impje of 60 in de min staat.
Klaarblijkelijk heeft deze stand een verlammende invloed op de supportersschare, want in de seizoenen dat DBC 1 moest vechten tegen degradatie was er altijd een haag van toeschouwers, maar nu werken we de spellen af voor lege tribunes.

Jaartal

Een spelletje. Tegen BCO2 heeft Paul als N (W, Allen)

SHVT9874 HAT87 R7 KT

en hij hoort rechts 1H. "Bomhofcompensatie," denkt hij en biedt 4S. Die worden na twee passen gedoubleerd, waarna Oost op de vlucht slaat en 4SA biedt. West biedt 5R en nu lijkt de tijd me rijp om de rode kaart te trekken. Het spel lag zo:

Spel 18 W/Allen,
W speelt 5R D
SHVT9874
HAT87
KT
SA632

SB
HHB32 H64
R963 RHBT52
KAH K86532
HV95
RAV84
KVB974

Uitkomst SH en de leider begon ongelukkig met het incasseren van KAH, waardoor Paul z'n singleton troefje maakte. Het ging toen verder met SV getroefd met de 2, overtroefd met de 4, K na getroefd met de 9. S getroefd met de T niet overtroefd. Omdat de leider nu verzuimde H uit de dummy te spelen (K troef, S troef en overtroef, K troef), kon de verdediging niet alleen alle troeven apart maken maar ook nog twee H slagen, 1400.

E-mail: Jos van Kan