Spel van de week

Spel van de week - 2 maart 2004

Troeftrekken revised.

"Een contract dat geen troeftrekken kan verdragen stinkt"
ons Mam (H&G van Dort)

De zeelui waren weer behoorlijk dronken dinsdagavond en waggelden flink. Resultaat te vaak misgeslagen zodat er aan het eind van de avond nog te veel overeind stonden.
Ik las op de site dat er in de historie van DBC, toch al weer zo'n kleine 70 jaar (17 september a.s. feestje dus na de zomer zou ik zeggen) slechts één paar vanuit de B de kampioenscompetitie heeft gewonnen.
(laatste 32 edities dan volgens Wim Lot). Quizvraag: wie waren dat en voor de bonus in welk jaar. Onder de goede inzenders worden een aantal eervolle vermeldingen verloot.

Terug naar afgelopen dinsdag. Eerst een klein probleem dat met dank aan de snelle service van de heer Lotgering is opgelost. Ik had namelijk na een enorme worsteling met een aantal woeste bridgers aan de bar tot 3 keer toe een spelverdeling weten te bemachtigen. (3x was nodig om dat hij mij ook 2 keer op slinkse wijze afhandig was gemaakt, ik noem verder geen namen maar toch quote's kunnen een hoop zeggen). Dus kwam ik opgetogen thuis zonder spelverdeling. Laten liggen en een probleem want ik kan u vertellen dat een stukje van de week schrijven zonder spelverdeling geen pretje is.
Gelukkig was Wim zoals gewoonlijk weer sneller op het internet dan dat ik aan dit stukje begon dus hoef ik me in het vervolg ook niet meer zo druk te maken wanneer mij, mijn spelverdeling weer eens wordt ontfutseld.

Eerst maar eens een biedprobleem. Je hebt kwets tegen niet in de 1e hand SAJ HA7632 RQ42 K873 en je besluit te openen met 1H. Links DBL dat naar je wordt uitgepast. Wat doe je? Antwoord aan het eind.

Dan terug naar het troeftrekken.

Spel: 4
Gever: West
Kwets: Allen
SK8642
RJ65
KA2

SQ973
HK32 HQ10
RAKT984 RQ73
KKJ64 KQT98
  SAJT5
HAJ875
R2
K753
West Noord Oost Zuid
1R 1S 1SA 3S
4K pas 5K einde

Noord en start met een S en nu is het contract volgens de definitie van mijn maat van 2 weken geleden IJSKOUD. Het enige wat je moet doen is je realiseren dat de troeven 3-2 moeten zitten anders ben je kansloos. En dan zijn er 6R slagen en of 4K slagen en een H slag of 5K slagen voor een totaal van 11 en 40 van de 42 punten.
Er zit echter een addertje onder het gras. Als je de S troeft en troef trekt dan moet je even opletten. Als een slimme tegenstander KAxx heeft en 2 keer duikt dan moet je niet nog een rondje troef spelen maar KA laten zitten en R gaan spelen. Dan kan je 3 S's weg doen uit dummy als de tegenstander met KA tenminste weigert om een R te troeven.
Daarna speel je een H. De tegenstanders kunnen dan wel HA maken en KA meenemen maar de 4e K uit de dummy beschermt je dan tegen het verlies van een extra S slag. Wanneer je nog een troef trekt dan kunnen NZ nog eens 3 S slagen meenemen je hebt immers geen troef meer om de S af te troeven.
Je moet ook niet proberen om zelf nog een S te troeven in de hand want dan is het 1 keer duiken van KA al genoeg om het contract te doen sneuvelen. De tegenstander met de 3 kaart troef kan dan ergens een R troeven met KA de laatste troef uit je hand trekken en nog wat S slagen mee nemen.
En zoals het spel ligt moet je ook niet eerst even proberen een H te ontwikkelen voor je troef trekt. Zuid neemt dan met het Aas en speelt snel een R na zodat hij na KA nog een R introever krijgt.
Dus ik ben het deels wel met de quote eens Een contract wat geen troeftrekken kan verdragen stinkt, maar je moet wel weten wanneer je er weer mee op moet houden :-)
Overigens -1 scoort slechts 6 van de 42.

Oh ja nog even dat biedprobleem uit het begin. Persoonlijk denk ik dat je nu jezelf te kort doet als je pas zegt. In dit soort biedverlopen zitten de troeven vaak slecht. Ze willen je op 1 niveau al grijpen. Als je dan zulke slechte tussenkaarten hebt weet je eigenlijk een ding zeker en dat is dat hun troeven beter zijn dan die van jou. Ook heeft maat maar maximaal een punt of 4 dus volgens mij staat een ramp te gebeuren en maak je alleen je 2 azen maar en -1400 is je deel. In de praktijk is dat ook zo. Dus er uit, maar hoe dan? Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar REDBL (S.O.S.) maar dat moet je dan wel afgesproken hebben (anders loop je zomaar eens tegen een -2800 op). Als je dat doet haalt je maat opgelucht adem en vlucht naar 2K met zijn 6-5 K/R. Op dat moment is de kou uit de lucht en kaart je weer voor een normaal resultaat.

Paul van Raaij