Spel van de week - 24 februari

Zia

When you're hot, you're hot

Ooit ben ik wel eens betrapt op de uitspraak dat het makkelijker is om goed te scoren tegen goede dan tegen slechte tegenstanders. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat dat zo is. Natuurlijk is het waar dat "goede" tegenstanders eerder een spel goed doen dan slechte, maar daar staat tegenover dat het veel makkelijker is om erachter te komen wat een goede tegenstander aan het doen is dan wat een slechte tegenstander aan het doen is. Dit geldt in het tegenspel, maar ook in de bieding. Het is ook aanzienlijk gemakkelijker om een goede speler een rad voor de ogen te draaien over wat er op een bepaald spel aan de hand is. Iemand die het spel niet snapt kun je niet bedotten, iemand die over enige creativiteit beschikt wel.

De onbetwiste meester van het de tegenstander op het verkeerde been zetten is op dit moment zonder enige twijfel Zia. Maar wat wel aardig is, hij is in zijn boek, volstrekt duidelijk over hoe je zelf, als gewoon mens als het ware, ook een beetje Zia kunt zijn. Een aardig voorbeeld was spel 18.

18 O/NZ 106   West Noord Oost Zuid
Q108     pas pas
K103 1 pas 1 pas
A8653 2 pas 3 pas
KJ54 A872 4 dbl pas pas
AKJ65 932 pas
982 AJ6
7 J42
  Q93
Q754
KQ109

Ik was die Noord die deze "ijskoude" 4 doubleerde. Voor een definitie van ijskoud verwijs ik gaarne naar het spel van de week van twee weken geleden. Het kan namelijk wel down, maar alleen met een kleine klaver uit en een switch naar 10. Dat zou in de praktijk wel eens teveel gevraagd kunnen zijn... Maar zie wat er gebeurt na de voor de hand liggende Q start (of K voor jullie "omgekeerd Russinov" starters...) en een kleine ruiten switch via de K en de Aas. De leider, die goed genoeg was om te geloven dat op dit spel niet alles goed zou zitten gezien de dubbel, heeft uiteindelijk de troefsnit niet genomen, en ook nog nadat er nadat Noord aan slag gekomen was met Q een klein ruitje werd teruggespeeld de J gelegd zodat het contract uiteindelijk 2 down ging voor een volledige top.

Wat heeft dat nou met Zia te maken zult u zich afvragen. Nou, ten eerste zaten we al de hele avond in heat 1. Volgens Zia zijn er 3 heats waar je tijdens het bridgen in kan zitten. Heat 1, waarin alles wat je doet in goud verandert, heat 2 waarin alles normaal gaat, en heat 3 waarin het niet uitmaakt wat je doet, alles koopt toch verkeerd af. In de visie van "the Jester" moet je er zo snel mogelijk achter komen hoe de vlag er bij staat en overeenkomstig spelen. In heat 1 betekent dat opportunistisch overal voor gaan, in heat 2 normaal doen en in heat 3 elk risico vermijden. Ook beveelt Zia aan dat als de tegenstander in een gelimiteerd biedverloop naar de manche gaat en je kunt zien dat minstens een van de kleuren slecht zit, je moet doubleren. Nou stond het vast dat de tegenstander gelimiteerd was. Oost had eerst gepast en 2 van West is een minimum. Wat echter verre van zeker was, was dat ten minste een van de kleuren slecht zou zitten. Ik doubleerde echter toch omdat we ten slotte in heat 1 zaten. Hoe ik dat wist? Nou ze waren al in een geredoubleerd contract 3 down gegaan, we hadden al een geredoubleerd contract gehaald en meer van dat fraais.

Bovendien, en deze tip krijgt u er vandaag gratis bij van deze jester (engels voor nar) van de koude grond, als ze een dergelijke 4 tegen je halen scoor je toch slecht in een parenwedstrijd. Het risico dat je loopt is dus heel klein. In dit geval was 420 tegen 3 van de 38 en 590 tegen 0 van de 38. Geen groot verschil. Maar als je er in slaagt om ze op het verkeerde been te zetten, ja dan begint het te lopen. Dat verwacht je in heat 1...

Willem jan Maas