Spel van de week - 2 maart 2004

Vergaderen!

"Het vergaderen uitsluitend in eigen vrije tijd, zou vermoedelijk een einde maken aan het vergaderen"
Wim Kan

Afgelopen dinsdag was het zo ver. In nog geen anderhalf uur tijd hadden de aanwezigen onder de bezielende leiding van onze voorzitter het wel en wee van de vereniging besproken. Dit met een tweetal hoogtepunten. Ten eerste maakte de heer van Kan zich ernstig zorgen over de kwaliteit van het nieuwe wedstrijdreglement. Hij had namelijk met WJ gesproken en die zag het wel zitten wat ons in de toekomst zal onthouden van pittige stukjes over het betreffende reglement door WJ. Kortom het had wel wat slechter gemogen. En ten tweede dat dezelfde meneer van Kan niet wist hoe snel hij zich moest aanmelden voor de kascommissie nadat hij had vernomen dat deze commissie 1 maal per jaar dronken wordt gevoerd door de penningmeester teneinde de kascontrole te bespoedigen. (interpretatie van de heer van Kan).

Er werd ook nog gekaart. Harry Geelen had in no-time een lijntje uitgezet met 12 paren en 15 spellen en aan het eind van de avond riep mijn partner (ja ja inderdaad meneer van Kan). Jij betaalt en jij doet het spel. Met als gevolg dat ik hals over kop een aantal spellen van de terugsorteerdood moest redden en spelverdelingen waren er natuurlijk ook niet.
Er is gelukkig toch nog wat materiaal bewaard gebleven. Stel je hebt S84 H- RAVB10532 KH654 en links van je wordt 3H geopend. Maat DBL rechts pas. Wat nu?
Eigenlijk weet je niet zo goed wat je hand waard is en na enige overwegingen besluit je 5R te bieden waarna het verder gaat met pas,pas, 5H en weer mag je. Je past en maat zegt dbl. Weer zit je met de vraag wat doe je. Het aardige van dit biedverloop is dat je met je pas op 5H aangegeven hebt dat je eventueel nog wel naar 6 wilt maar het niet weet. (forcing pass) Dbl betekent in een dergelijk geval ik wil zeker niet verder. Dit soort situatie komt veel vaker voor. Belangrijk is dat je dit soort gevallen met je partner goed hebt doorgesproken. In het bijzonder in welke gevallen de forcing pas voor komt. Op deze site vindt je een aantal aardige handreikingen.
Om terug te komen op het probleem je past want je had je hand al verteld. Natuurlijk is het 6R omdat bij de tegenstanders de S's 7-0 zitten!! en RH goed. 5H gaat 2 down en 300 is toch nog 60%.De hele hand

Spel: 8
Gever: West
Kwets: Niemand
SKV76
HH42
R96
KAVB10
S-

SAB109532
HV987653 HAB10
R74 RH8
K9832 K7
  S84
H-
RAVB10532
KH654

Er zat trouwens nog 1 paar in 6SA! (ik noem verder geen namen maar voor de geïnteresseerden ben ik altijd bereid om via mail de identiteit prijs te geven) door oost gedubbeld en flauw 2 azen mee genomen.

Paul van Raaij