Spel van de week

Spel van de week - 25 mei 2004

Defence, defence, defence,....

"They checked my head out and found I had a brain. That was real encouraging."

Detroit Lions quarterback Scott Mitch

Ik zit nog steeds een beetje in m'n Amerika fase en moest vreselijk denken aan het herhaaldelijk roepen van het woord defence door al die geweldige Amerikaanse supporters van sportwedstrijden toen ik weer dubbel de klos was. En de rekening betalen en het stukje van de week schrijven. Nu vind ik het laatst aanzienlijk aantrekkelijker dan het eerste maar ja iemand moet het doen.
Maar goed terug naar defence. Ik had natuurlijk het deze week weer kunnen hebben over een mooie dwang maar ik denk persoonlijk dat Jos het dan niet droog houdt (van verdriet hij werd namelijk het slachtoffer). Dus daarom maar een klein probleem met een aardige oplossing. Je raapt op SKJ62 H52 RAQ75 KQ43 Maat opent niet tegen wel in de eerste hand 3S. Nu kan dat bij ons bij deze kwetsbaarheid van alles zijn en een 6 krt is eerder regel dan uitzondering. Maar een 7 krt is zeer goed mogelijk. Links pas, en je besluit het vuurtje nog wat op te stoken door 4S te bieden. Wie weet maak je het wel of kom je anders ongedoubleerd weg. Dit helpt echter niet want rechts bied 5H waar het bij blijft. Maat start R10 en de leider speelt klein in dummy voor de vrouw waaronder bij de leider de 6 valt. Hoe verder?

Gever: West
Kwets: OW
SKJ62
RAQ75
KQ43

HQ4 H
RK98432 R
K1062 K
ZUID WEST NOORD OOST
3S pas 4S pas
5H einde

Mijn eerbiedwaardige partner heeft een aantal aardige artikeltje op zijn naam staan waarbij hij de aanpak kiest om een aantal vragen te formuleren waardoor de oplossing van het probleem kan worden achterhaald. Die artikeltjes vind je hier. Ik dacht beter goed gejat dan slecht bedacht dus hier gaan we:

1. Hoeveel R heeft de leider?
  2. Hoeveel slagen in R zijn er voor de verdediging?
  3. Hoeveel S heeft maat?
  4. Waar zitten HA en H?
  5. Hoeveel slagen in K zijn er voor de verdediging?
  6. Welk gevaar dreigt er?
  7. Hoe kan je dat gevaar bezweren?
De eerste vraag is vrij eenvoudig. De enige uitstaande R is de boer. Als maat hem heeft is hij van B10 met de 10 gestart en dat lijkt niet voor de hand te liggen dus de leider heeft 2 R's (B6).
Er zijn dus 2 slagen in R voor de verdediging.
Zoals al gezegd kan de 3S opening van maat op 6 of 7 S's dus als maat er 6 heeft is er 1 slag en anders geen.
Gezien het bieden zijn de H honneurs beide in het bezit van oost en waarschijnlijk onderdeel van minimaal een 7 krt.
Het aantal slagen in K is onduidelijk als oost alle ontbrekende honneurs bezit is er geen slag HV is een entree om je KV eruit te snijden. En of de leider heeft AHB sec en dus geen verliezer of AHB(xx) en dus ook geen verliezer omdat maat er maximaal 3 heeft en de K dus lopen.
Het gevaar dat dreigt is dat je de R opzet voor de leider en hij hierop zijn verliezers kan weg doen (met name in K).
Er is een aardige oplossing voor dit probleem speel een kleine R na deze kan maat introeven en wij stoppen daarna nog steeds de R. Wel even opletten dat je H5 niet op de eerste ronde bij speelt want dan heeft de leider een extra entree met de 4 in dummy :-).

Het hele spel:

Gever: West
Kwets: OW
SKJ62
RAQ75
KQ43

HQ4 HAKJ10873
RK98432 RJ6
K1062 KAK7
  SAQ7543
KJ985
ZUID WEST NOORD OOST
3S pas 4S pas
5H einde

Na een kleine R na en SA gecashed ging 5H 2 down. Als de leider in slag 1 RB bij speelt wordt het een stuk lastiger. Waarschijnlijk ga je dan switchen en moet maat de in de volgende ronde ingespeelde R voor troeven. Dat is toch wat lastiger.

Paul van Raaij