Spel van de week - 21 Juni

Bekerwedstrijd

Min of meer op verzoek van de leden is van de seizoensafsluiting dit jaar iets bijzonders gemaakt. In plaats van simpelweg de laatste competitie één avond langer laten duren was bij handopsteking gestemd voor een slotdrive. Ik moet zeggen dat de TC er iets bijzonders van gemaakt heeft. In plaats van het obligate paren- of viertallenwedstrijdje waren 5 "bekerteams" gevormd (3 viertallen) die alle tegen elkaar speelden. Elke ronde zat één team stil, maar dan was er in een biedwedstrijd voorzien. Uiteindelijk was het een bijzonder leuke avond waarvoor de TC onze complimenten verdient. Het rode team, waar Hedwig & ik in zaten, heeft zich niet in positieve zin kunnen onderscheiden. Voor alle duidelijkheid, dat lag in hoge mate aan onszelf. Toch vond ik zelf één van de aardigste spellen, spel 4 uit de eerste ronde. Bij ons gebeurde dit.

4 W/Allen K4   West Noord Oost Zuid
KJ42 1 pas 1 pas
632 1 pas 1 pas
K842 2 pas pas pas
10853 A976
A875 Q3
A KJ754
A965 107
  QJ2
Q1098
QJ3

Vóór de laatste pas van Oost, Jos van Kan, zei ik quasi gekscherend, "Het zal niet meevallen om je ruitens op te zetten, Jos." Jos was het hiermee eens en besloot op 2 te passen.

De eerste vraag die gesteld kan worden is, mag ik dit zeggen? Het antwoord hierop is simpel, nee natuurlijk mag dit niet. Je mag nu eenmaal niet praten achter de kaarten.

De tweede vraag is, waarom denken we dat? Simpel, iemand die 3 kleuren biedt hoort kort te zijn in de 4e, anders wordt het te onoverzichtelijk, en een kleur opzetten tegenover een singleton is doorgaans erg lastig.

De laatste vraag, en eigenlijk de hamvraag is natuurlijk, was het verstandig om niet in 4 te komen? Het antwoord hierop is ja en nee.

Het blijkt dat Jos, die 2 precies maakte 5 impen won tegenover 4-1 aan de andere kant, maar het blijkt ook dat 4 wel heel erg kansrijk is. Het gaat alleen down bij Q of 2 start. De eerste kaart is nog wel te vinden, de tweede absoluut niet. Bij een hartenuitkomst, bijvoorbeeld, kun je duiken in dummy, de switch naar troefkoning duiken of pakken, maakt niet uit, en daarna min of meer in de cross-ruff gaan. Je maakt dan in alle variaties 2 hartens, 2 ruitens, 1 klaver en vijf troefslagen.  Het enige spannende is dat je in het eindspel moet raden of je nog een hartentje of een klavertje troeft, maar dat moet niet zo moeilijk zijn als je op de pips let.

Ten slotte nog even dit... Q, de downlead, is wel even de robotlead op deze hand. Toch niet zo slecht die robotleads.

Willem jan Maas