Spel van de week - 20 september

For whom the bell tolls

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar mijn laatste bijdrage aan deze rubriek is alweer 13 weken geleden. Deze zomer hebben Hedwig en ik vrijwel niet gebridged en dus al helemaal geen stukjes over bridge geschreven. Het was best wel wennen toen 2 weken geleden het circus weer losbarstte. We zijn ook nog wel een beetje roestig, want misschien wel een van de sterkste kanten van ons partnership, namelijk dat wij veel hebben doorgesproken en over veel dingen "iets" hebben afgesproken, is nog niet helemaal op volle kracht aanwezig. Zo staat momenteel de wereldconventie onder druk en zijn onze two-way trials hard aan het dalen. De laatste keren dat ze voorkwamen zijn ze vergeten, en ik kan u verzekeren als je regelmatig conventies vergeet worden ze al gauw te duur.

Dinsdag begonnen we werkelijk desastreus, maar aan het eind van de rit hadden we toch nog (net) het gemiddelde bij elkaar gesprokkeld. Eerlijk gezegd had ik ook moeite om een leuk spel voor deze rubriek te vinden, maar uiteindelijk is mijn oog gevallen op een spel wat helemaal niet moeilijk is, maar wat in de praktijk nog wel een te moeilijk bleek te zijn geweest. Bij ons aan tafel gebeurde dit

20 W/Allen QJ743   West Noord Oost Zuid
QJ104 1 pas 2 5
Q6 DBL pas pas pas
AK98 1062
73 H962
AK107 J98432
AKQJ10985

Nadat West in de eerste twee slagen A en H geprobeerd had en Zuid de tweede had afgetroefd, haalde Zuid de troeven op, maar was aan het verlies van een schoppen en harten niet te ontkomen. Eentje down en een prima score voor OW. Zuid vroeg nog of het handig is om 5 te bieden, en ik zei nog dat 4 misschien ook wel aardig was, vooral omdat je de tegenstanders na 5 eigenlijk geen andere keus dan doublet geeft, en dat, zo zagen we is niet handig, want -200 was wel bijna de 0 (over de -400 die in de A lijn staat wil ik echt niet nadenken, hebben ze 5 laten halen of zijn ze zelfs geredoubleerd eentje down gegaan? Ik weet het niet, en eerlijk gezegd wil ik het ook niet weten.)

Hier zou het bij kunnen blijven, maar er is toch nog wat te vertellen over deze hand. Heeft u het gezien? Goed werk! Ik heb er namelijk speciaal een beetje overheen geschreven. Heeft u het nog niet gezien, kijk dan nog eens goed. 5 is helemaal koud. Toen ik zei dat Zuid de tweede ruiten troefde heb ik er niet bij verteld dat hij te laag troefde, met de 5. Had hij hoger getroefd dan had hij met troef 7 in dummy kunnen komen om de hartensnit (uiteraard twee keer) te nemen. Dan had de wereld er toch wat anders uitgezien +750 in plaats van -200. Pfff.

Er zijn heel veel leiders die maar 10 slagen in een klavercontract hebben gehaald. Er gaat bij bridge nu eenmaal geen belletje rinkelen op het moment dat je moet opletten. Dat aftroeven van de tweede slag, dat was zo'n moment. Let je dan niet op dan heb je al gauw de elfde slag vergooid. Zonde toch.

Willem jan Maas