De wetten van Kuip - 8 november - Jos van Kan

Je haalt in een mensenleven ongeveer 0 imp
Op de club moet je dus veel inleveren
Dan scoor je goed in de competitie
1e wet van Kuip

"Zag je me niet? Ik zat in de auto!" zei Sijke. Tja. Sinds ik als kind een biljet van vijf gulden vond (ja, dat is lang geleden) houd ik mijn blik strak op de grond gericht in de hoop op nog zo'n gelukje. (Nee) Daardoor zijn veel belangrijke dingen in het leven aan mij voorbij gegaan.
Slachtoffer van de eerste wet van Kuip waren Paul, John, Ingrid en ondergetekende. Paul en ik deden er alles aan om aanstaand weekend eens goed voor de dag te komen en stortten 47 imps voor het goede doel. Omdat wij er tamelijk florissant voorstonden leidde dit echter niet tot echte materiële problemen. John en Ingrid deden het bescheidener: -32, maar dat was 4 imps meer dan hun stand op de ranglijst kon verdragen en zij degraderen nu zelfs. Ik weet niet of de eerste wet van Kuip nu zegt dat dan je in de competitie promoveert, maar dat zullen we hem zaterdag vragen.
We hadden wat moeite met de slams. Welke slams vraagt u? Nou, dat bedoel ik dus.

Wild thing

Je hebt in je handen
s AKT53 h AKQT5 d K c Q3
Niemand is kwetsbaar en je bent na drie passen aan de beurt. Sommigen zouden misschien 2c openen, maar dat vind ik een beetje overdreven, dus ik begon gewoon met 1s, waarop partner heel welkom 2c biedt. Dat doen wij met behoorlijke handen, dus dit is een goed spel. Na 2h bij mij zegt hij 3c. Ik verwachtte nu weinig waarden in d en dus een goede 6 kaart c en bood 6c, maar 3d was een stuk beter geweest, want partner had
s QJ3 h 92 d QJ9 c KJT985

Verkeerde boer

Ook het volgende slam kwam niet door de keuring:
s AKJT5 h 4 d K864 c 854
Tweede hand, niemand. Rechts past, ik 1s, partner 2d. Zoals ik al zei, is dat bij ons een behoorlijke hand en ik bood een nogal aangetrokken 3d. Toen was er geen redden meer aan. Via een serie cues belandden we in 6d, maar dat ging net niet, want partner had
s 32 h AK76 d Q732 c AK7
Met dB erbij (of in plaats van sB) heb je spel maar nu niet en dat was weer een berg impen in de zij-kolom.

In hoger sferen

Eentje hoger bieden, passen of doubleren is altijd lastig. "Het vijfniveau is voor de tegenpartij" is zo'n wijsheid, die het vooral goed doet als het is misgegeen.
s AK752 h K8 d A972 c 52
Je partner opent, allen kwetsbaar, in de eerste hand 2s, zwak, rechts volgt 3h, jij natuurlijk 4s en links 5h. Nu jij weer. Het lijkt er toch op, dat 5h gewoon down is, terwijl 5s echt een heel eind weg is. Je doubleert dus vol vertrouwen, maar het hele spel is
W/Allen

s T
h 97653
d 53
c AKQ73

Jos
s QJ9864
h 4
d QT8
c JT9
s AK752
h K8
d A972
c 52

s 3
h AQJT2
d KJ64
c 864

Ik nodig u allen van harte uit om zaterdag en zondag te komen kijken in Utrecht of deze offerande aan de wet van Kuip ons enigermate heeft geholpen.