Spel van de week - 6 december

Een man van principes

Een man van principes, is dat nu een compliment, of juist niet? Er zijn in ieder geval mensen die mij als zodanig zouden beschrijven. Dit betekent dat ik het soms behoorlijk lastig heb. Zo worstel ik momenteel met de vraag of ik een belofte die iemand anders namens mij gedaan heeft, overigens zonder enige vorm van overleg, na moet komen of niet. Wat is het geval? Twee weken geleden heeft collega spelvandeweekstukjesschrijver Jos aangekondigd dat ik natuurlijk iets zou gaan zeggen over de garantiescores, maar eerlijk gezegd heb ik daar helemaal geen zin in. Nou ja, behalve dan dat een afwezigheidsscore van -12 natuurlijk veel te zwaar gestraft is als de nummer 1 na 4 avonden de riante score van +32 gehaald heeft. Maar ja, ik heb natuurlijk al eens eerder uitgelegd dat de garantiescores bij Butlerwedstrijden heel anders moeten worden vastgesteld.

Maar goed, daar zit helemaal niemand op te wachten, dus ik ga het met u hebben over principes. Als het gaat om discipline bij bridge dan denk ik dat ik een van de meest gedisciplineerde spelers uit uw omgeving ben, en, en dat is minder fraai, ik heb dit er bij Hedwig ook al aardig ingeramd. Doorgaans is dat uiterst profitabel, maar dinsdag zat de kat er op. Het begon al op spel 1. Ik zat daar Oost en nadat Noord gepast had was het mijn beurt.

1 N/-

Q10543

West

Noord

Oost

Zuid

pas (1)

3 (2)

Pas (3)

pas (4)

AK2

Q10865

AJ65

KQ1072

AK876

AQJ6

1. Ik had een 2SA opening (zwak met lage kleuren) tot mijn beschikking, maar omdat ik 3 hartens had heb ik daar vanaf gezien, een goed besluit zoals we zullen zien...

2. Uitgelegd als 6 à 7 punten met steun. Het is dubieus om op deze manier van je afspraken af te wijken. Niet alleen omdat je partner het dan vaak fout doet, maar ook omdat dit voor je het weet een soort impliciete afspraak wordt, en dat mag nu eenmaal niet.

3. Een stijlkwestie. Gedisciplineerd als wij zijn zeggen we nu geen doublet.

4. Nu nog even 4SA heb ik natuurlijk niet gedaan omdat dat een wilde gok zou zijn.

Nou ja, goed gedaan Maas, het was geen 5 laag... Het was 6 laag! We schreven +100, en zeer tot mijn verbazing was dat goed voor +2 imps.

Spel 16 was allemaal nog veel leuker. Een principieel man opent natuurlijk (!) geen 1SA met de Noordhand.

16 W/OW

West

Noord

Oost

Zuid

DBL

Q1076

DBL

AKJ74

AQ103

QJ54

AKJ

Q10

Het moge duidelijk zijn dat 4 niet bereikt zou zijn als ik 1SA geopend had, maar ja 5422 hè. Na de uitkomst van A en de K na, moest ik switchen. Nadere analyse leert dat K of harten na goed zijn, anders kan de leider het altijd maken. Ik speelde in de praktijk ruiten, niet handig, maar de leider moest nog wel even de hartens goed doen. Hij speelde de boer, die ik natuurlijk niet dekte, maar hij gaf mij het compliment om te vervolgen met een kleintje, daarmee de hartenkleur oprollend. Waarom is dit een compliment? Nou, de meeste spelers zullen met Hx direct dekken. Hierdoor is het iets beter, in de praktijk, om als zo'n J houdt te vervolgen met de Q, in de hoop dat Zuid 10x heeft. Het is dus complimenteus als de leider daar van afwijkt.

U ziet, het was dinsdag niet de beste dag voor principes, maar ik hou vol!

Willem jan Maas