Spel van de week

Pim Pam Patton- 27 december 2005 - Jos van Kan

(Gehuil van vrouw, mannenstem) Mien, mientje...
Toe nou mien, (hartverscheurend gehuil)
Je ken toch nieuwe bakken
Wim Kan, Oudejaars conference 1973
met dank aan Marco Woestenburg voor historisch graaf- en spitwerk

Niets bleef ons bespaard in deze hoogtijdagen van het jaar 2005. Mochten we in de Kerstdrive nog onze eigen roem zingen c.q. vangen, tussen Kerst en nieuwjaar had de TC een wild Zwitsers Patton toernooi georganiseerd. Daar kwamen toch nog 13 viertallen op af, ongelukkig maar wat wil je, zo dat de laatste ongelukkigen een driehoek moesten spelen.
Patton is nog net niet zo wild als BAM (Board-a-match), maar het begint er al aardig op te lijken. In BAM zijn er twee punten te verdelen per spel en alleen als het spel precies uitslaat is het 1-1. In theorie is Patton half BAM, half IMPS, maar aangezien de VIP-schaal voor de impen was ingekort van 4-4 (0-2) tot 8-0 (18+) op vier spellen is het toch nog behoorlijk ruig. Per tegenstander vier spellen, zes rondjes en na de tweede ronde zwitsers... Gezien de hoge volatiliteit van deze scoremethode zouden er wel wat reputaties sneuvelen, dachten we. Per wedstrijdje van vier spellen zijn er dus 16 VIPs te verdelen.

Snits

In theorie zit de helft van de snits goed, maar de weerbarstige praktijk is vaak anders. Gisteravond was zo'n avond, dat ze allemaal fout zaten, maar dat komt gelukkig maar eens in de 256 jaar voor. Je hebt in je handen
s 985 h 2 d AV106 c VB952
Links opent als gever, niemand kwetsbaar, met 4h, en partner doubleert. Dat toont een hand met converteerbare waarden, vermoedelijk niet in h. Ik heb een aardige hand, maar niet voor de verdediging en ik besluit niet te blijven zitten. Maar het lijkt niet zo handig om al je geld op een lage kleurencontract te zetten, dus ik bied 4s. Dat is waarschijnlijk in de 4-3 fit, maar dat speelt vermoedelijk toch wel lekker, omdat ik van de korte kant kan troeven.
Tegen 4s komt links uit met d8 en dummy etaleert een aardige hand, maar niet zo aardig als ik gedacht had:
s AVB10 h A1063 d 952 c 63
Die 8 lijkt typisch een singleton, ik leg klein voor H en A. Het zou fijn zijn als sH goed zou zitten, dus ik doe een s naar de 10, maar vanavond heeft dat niet veel zin: rechts neemt de H en speelt d na. Ik leg natuurlijk klein en verwacht, dat die wordt afgetroefd, maar links gooit een h af. Dat is natuurlijk goed en slecht nieuws, want nu zitten de troeven 1-5. Omdat O ook alle d's moet meelopen, lijkt het erop, dat ik toch 10 slagen bij elkaar kan harken, door twee h's in de hand te troeven en en passant de d's op te halen, maar zoals je ziet faalt dat plan door entreegebrek. Ik moet iets met de c doen en kan mijn entrees dus beter gebruiken om c aan te spelen. Die loopt naar de H van W en hij vervolgt met hH. Ik leg het A en die wordt afgetroefd. Dat is nou jammer. De laffe pad heeft een 8-kaart! O neemt cA nog mee en ik heb de rest, 1 down. Niet slecht als je het hele spel bekijkt, maar helaas is 4h ook 1 down, dus pas was winnend geweest. Een kostbaar spel, 0-2 in de BAM en 4 imps weg, dat kost ook al gauw 2 Vippen.

Geen snit

Een wapenfeit, dat ik u niet wil onthouden vond plaats op het volgende spel
Spe1 22, Z/OW
Paul
s A2
h B5
d A652
c V9643
Jos
s HB1073
h AV4
d H7
c B105
We komen in 3SA, nadat ik s heb geboden en Paul c. De start is een kleine d. Klein, B en ik duik deze slag. Het meesterplan is om de c te ontwikkelen. Ik heb dan 8 slagen en hopelijk enig zicht of ik in h of s moet snijden en zoja, welke kant op. Omdat ik in c tweemaal van slag moet is het het beste om de eerste d slag te duiken, zodat de d verbinding wordt verbroken als de d's 5-2 zitten en de c-honneurs gesplitst. O vervolgt met d en ik neem met de H. Volgens plan speel ik nu cB en die houdt de slag. Dat doet mij geen kwaad, ik vervolg met c10, voor het A van W die de d aanval voortzet. De d blijken 4-3 te zitten, wat ik helemaal niet erg vindt, in het bijzonder niet als O met cH aan slag komt en geen d meer heeft. O speelt natuurlijk h na, maar het lijk mij niet goed om al mijn geld nu op de h snit te zetten. Ik heb de s snit nog in reserve en ik kan vrijwel zeker zien of de sV bij O of W zit als ik de c af ga spelen. W heeft namelijk nog een d over die hij niet kan missen en als hij vrolijk s afgooit kan ik zonder probleem de snit nemen. Sterker nog: het spel is nu altijd gemaakt, als ik maar weet hoe het zit. :-) Ik steek dus over naar sA om twee klavers te incasseren. Hierop gooit O tweemaal s af en W een kleine h en dan... hH! Onverwacht, maar niet onwelkom. W heeft gezien het afgooien sV en we wisten al dat hij ook zijn d moet bewaren. Omdat ik mij ontdaan heb van hV komt W op de nagespeelde hB weer in dwang en ik eindig met een totaal onverwachte overslag.
Dat was overigens het enige wapenfeit in deze wedstrijd, die onze grootste nederlaag (5-11) opleverde.