Spel van de week

Dronken matroos (3) -- 11 maart 2008 -- Jos van Kan

Da tempeste il legno infranto,
se poi salvo giunge in porto,
non sa più che desiar.
Als het door stormen geteisterde schip,
daarna veilig in de haven ligt,
weet het zich niets meer te wensen
Georg Frideric Handel, Giulio Cesare

Er is enige tekening gekomen in de strijd om het Simultaneous Drunken Sailor Knocking Down Contest a.k.a. het DBC clubkampioenschap in die zin dat alle C paren nu de A verlaten hebben. Wel zitten er nog meer B- dan A-paren in de A en ook nog wat A-paren in de C, maar het krijgt er toch de schijn van dat op termijn de zaken wat genormaliseerd worden. (Wie geen betekenis aan bovenstaande zin kan toekennen moet maar even met de TC gaan praten.)

De twee overige leden van het svdwsc lieten verstek gaan, zodat Boelie en ondergetekende gezamenlijk het strijdperk intogen. We hadden een paar dingen afgesproken en voor de rest 'ik speel wat ik denk dat jij ook speelt'. Dat ging vaak goed, maar natuurlijk ook een enkele keer fout.

Goed (1)

Met deze afsprakenset wordt het bieden heel gemakkelijk, zoals bijvoorbeeld op spel 6:
Spel: 6

Jos van KanJos JansenBoelie HooitesMax Hendriks
----4Hpas
6Heinde
Aan het bieden verloren we niet veel tijd en aan het spelen ook niet. Max startte begrijpelijk met K V en dat stelde Boelie in staat en Stje te vertroeven en er een weg te poetsen op K H. Na een troefuitkomst moet hij wat harder werken: nemen in de hand, K A, K getroefd, troef A, K H, K getroefd en dat is dat. Slechts twee paren boden dit slam.

Goed (2)

Boelie had een goede intuïtie op spel 8:
Spel: 8

Jos van KanJos JansenBoelie HooitesMax Hendriks
1Hpas1Spas
1SApas3SAeinde
Door de S-blokkade is 3SA ook bij S-uitkomst nog gemaakt, mits je maar zorgt dat Noord maar éénmaal aan slag komt. Dat is vrij gemakkelijk door H naar de Hxx toe te spelen. De tegenstanders maken twee H en twee Sslagen. Jos Jansen startte met zijn lange kleur en dat maakte het afspel al heel gemakkelijk. 9 slagen en 32 van de 38 punten.
4 H lijkt altijd down, maar de verdediging moet er wel voor zorgen niet in een eindspel te belanden. R uitkomst en na H A weer R na maakt het de verdediging het gemakkelijkst. Maar wonderlijk genoeg is het na Suitkomst gemaakt: klein voor de H, S na (of?) voor het A, K naar het A, H op, West neemt (als hij duikt de H en H na) met het A en speelt K (iets anders baat hem ook niet), genomen in dummy, R V (H, A), troef naar de H en een S getroefd. Zuid heeft alleen nog een troef en vier Rs, dus als je hem nu zijn troefslag geeft moet hij van R 10 afspelen. 4 H werd geen enkele keer gemaakt.

Goed fout -- Anti-quanti

Onze sterke afsprakenset leed schipbreuk op spel 16:
Spel: 16

1K1H
2SA4SA
einde
Bij mijn rebid moest ik kiezen tussen 3 K en 2SA en ik vond, dat een eventueel SA contract in mijn hand moest zitten en bood als een man 2SA. Over 4SA vond ik het welletjes, maar uit woord en gebaar uit het zuiden bleek, dat Boelie deze keer niet speelde, wat ik dacht dat hij speelde. Nu had Ingrid bij de koffie nog gezegd "4SA is altijd Azen vragen bij Boelie", maar dat was ik natuurlijk al lang weer vergeten. "Hoe kun je nou denken, dat ik 4SA quanti speel, dat speel ik nooit." Op deze, op zich terechte, vraag moest ik het antwoord schuldig blijven. Ik dacht het gewoon. Hoe ik het kon denken heb ik nog nagezocht in Daniel Dennett's "Consciousness explained", maar ook hij wist het niet.
Ik maakte 13 slagen na een S uitkomst. 6SA, waar 6 paren in zaten is wel erg stoer, maar 6 K is een mooi contract met talloze kansen.