Zonder geluk vaart niemand wel -- 6 januari 2009 -- Henk den Boer en John Schalen

Voor een ieder een goed jaar 2009 gewenst. Op het bridge gebied is het direct al spannend in dit jaar, want dit weekend zijn 3 2e divisie viertallen van DBC actief. Uitkomsten kunnen nog alle kanten op: van promotie tot degradatie. Verder zijn er de komende weken de bekerwedstrijden [Elfers, Hoofdklasse en NBB beker], waaraan DBC meedoet.
Voor de club zelf is het ook direct raak, met de aankondiging van Jaap Roos over een teruglopend aantal leden met als noodzakelijk gevolg dat de contributie iets omhoog moet. Door de lage drankprijzen in de Congregatie lijkt dit geen probleem. We moeten maar creatieve ideeën gaan verzamelen voor een ledenwerfactie met het risico dat we weer te groot worden voor de Congregatie.

Loefje

Dit jaar beginnen we als SVDWS-ers maar eens anders dan anders.  Wij doen het een keertje samen. Reden is dat wij beiden flink scoorden [John met Boelie +70 in de B-lijn en Henk met Ger +44 in de A-lijn]. We speelden weer eens volgens de Butler score:  het gevecht om de overslag schuiven we terzijde en het gaat er vooral om geen manche te missen. Daarbij moet je wel het loefje mee hebben. Nu, dat hadden we, getuige de volgende spellen.
Spel: 12
West
NZ
SHV107
HV92
RH42
KB42

SAB5
HHB87
RA9
KA1083
NESW
S96
R1065
KHV9765

S8432
HA1065
RVB873
K

West opent met 1 SA. Wat doe je nu als Oost? Op weg naar de manche natuurlijk! Via een lage kleuren transfer [John] of via een direct 3K bod [Inviterend en echt, Henk] en onze partners namen de uitnodiging aan. Bij het afspelen moet je wel geluk hebben. Als de tegenstanders de R kleur vinden en direct HA zetten, dan is 3 SA down [dit overkwam Boelie na een SH-start en een R-switch], maar Ger mocht 3SA maken doordat Z de HA liet doorglippen. Na de SH-start sta je voor het volgende dilemma: pakken en na zes rondjes K de Hs goed doen en hopen dat de Ss rond zitten OF duiken en hopen dat de uitkomer de Rswitch (in de praktijk van Hxx) niet vindt.
Spel: 10
Oost
Allen
SAV108
HVB732
R2

S732
RV987
KAH973
NESW
SHB9
HA85
RAHB103
KB8

S654
HH1096
R654
KV102

In de B-lijn werd op dit spel uitsluitend 3SA als contract uitgeboden: 6 keer down en 2 keer gemaakt. In de A-lijn werd 5 keer 3SA uitgeboden (4 keer down) en werd 4 keer R als eindcontract vastgesteld: 3R (!), 2 keer 5R en 6R. Het feit dat zoveel leiders zijn down gegaan in 3SA baart ons zorgen: de enige kans om het contract te halen is de dubbele Ksnit (op V10), voordat je de Rs afdraait, in een Butler aangewezen, 2 of 3 down als die miszit weegt niet op tegen de manche premie. Ger en Henk boden 6 R. Met het geluk mee (S A zit goed) werd dit gehaald.  In het biedverloop van Ger en Henk  waren de eerste twee biedingen belangrijk: het openingsbod van Oost, niet 1SA vanwege de mooie 5 kaart R met de 17 punten en het antwoord van West, 2R als inverted minor. Weliswaar maar 9 punten, maar de singleton H telt ook mee. Vervolgens stoomde vooral Henk door naar slam.  Als je toch 1SA opent met de oosthand, hangt het af van je afspraken en conventies of je 3SA kunt vermijden en 5R kunt bieden. Ger en Henk hebben een conventie die in dat geval ook naar de R-kleur zou leiden: na 1SA zou West 3S kunnen bieden. Dat geeft de verdeling goed weer: 3-kaart S, singleton H en minstens 4 kaarten in beide lage kleuren.