Drunken Sailor (6) -- 24 maart -- Henk den Boer & Paul van Raaij

Zoals aangekondigd kon Jos de laatste avond van de kampioenscompetitie helaas niet mee doen en zullen Henk en Paul achtereenvolgens een paar spellen ten tonele voeren. Helaas is de uitslag nog altijd niet bekend: een arbitrage moet uitkomst bieden en deze uitslag bepaalt ook wie dit jaar de kampioen wordt [Jos en Paul of Henk en Ger]. Een unicum kan ik wel zeggen want nog nooit is de titel van de Simultaneous Drunken Sailer Knocking Down Contest onder de hamer beslist. We wachten in spanning af. Eerst een paar spellen van Henk met als motto:

Door het oog van de naald

Spel: 4

einde
1. Multi
2. Wat anders?

Dit is tevens het spel dat onder arbitrage is. Daarover hebben we het niet. Aan onze tafel [Ger en Henk tegen Willem Zijderveld en Vincent van Ravesteijn ging de bieding als aangegeven. Mijn bod van 3R is discutabel, maar goed, we eindigden in 3 SA. De uitkomst was HV. Ger speelde nu R voor de V die hield (West speelde de B bij). Nu zijn er 9 slagen en in een viertallenwedstrijd weet je wat je te doen staat: je bent ontkomen aan 5 directe verliezers en je raapt snel je 9 slagen. Ger realiseerde zich dat in een parenwedstrijd 3SA C waarschijnlijk weinig zou opleveren. Daarom speelde hij een kleine (!) R van tafel ( en verraadde niets over andere kleuren) en West kwam weer aan slag. Niets vermoedend speelde Willem weer H en daarom kon Ger 12 slagen claimen voor een goede score.

Spel 16 was nog benauwder:

Spel: 16

1K2Rdbl3R
paspas4Rpas
4Heinde
Alweer geen adequate bieding van mijn kant waardoor ik Ger dwong tot een onmogelijk 4H contract. Maar ook op dit spel kropen we door het oog van de naald. Vraag niet hoe, maar Ger slaagde erin om geen R-introever tegen te krijgen en om alle 4 S van tafel weg te werken op de K en maakte aldus zijn contract. Ger maakte op beide spellen nog het beste ervan, maar de bieding was niet goed van mijn kant. Het toont maar weer twee dingen: je moet geluk hebben, maar je moet ook het geluk kunnen afdwingen.

Als toetje dan nog maar even over het zelfde spel maar dan aan onze tafel (Geert en Paul). De druk was door Paul flink opgevoerd (in de oneven jaren winnen we altijd, behalve in 2007), maar Geert bleek hier prima tegen bestand. Helaas werkte het veld niet mee om meer dan een slordige 55% op de borden te krijgen, maar slecht hebben we niet geopereerd.

Spel: 16, West/OW
Paul van RaaijWillemjan MaasGeert van DortHedwig van Glabbeek
1Kpas1Hpas
2Kpas2SApas
3Hpas3SAeinde
3H was wat aangetrokken maar ik wilde de mogelijke 5-3 fit niet missen en dus eindigde we in 3SA. S uit voor het A en S9 na voor V en gedoken. Op tafel een H weg. Je hebt als oost nu een probleem. Als je nog een S speelt om de 10e slag veilig te stellen moet je in de dummy nog een H wegdoen. Als zuid deze S pakt en K na speelt ben je in bijna alle kleuren geblokt. Geert koos eieren voor zijn geld en nam 9 slagen mee voor 17 van de 32 mps. Goed verdedigd door de 2e S te duiken. Anders zijn er altijd 10 slagen voor 27 van de 32 mps.