Spel van de week 15 oktober 2013 -- Willem jan Maas

Hè, hè, eindelijk weer Butler …

Na de viertallencompetitie, die gewonnen is door de Gehaktmolen voor van Raaij (overigens na beide onderlinge wedstrijden verloren te hebben), is het nu "gelukkig" weer tijd voor een Butler. Ter illustratie van hoe bizar het kan gaan, en waarom het dus wel erg belangrijk is welk spel je tegen wie speelt, voer ik graag spel 14 op.

Spel 14 Noord
O/Niem. 63
AB8
VB84
AB63
AB107 H52
107 HV94
H1096 A32
V108 H54
V984
West Noord Oost Zuid
1(1) pas
1 DBL(2) RBL(3) pas
pas 1SA DBL(4) pas
pas pas
  1. Wij spelen gewoon een sterke SA, maar ik doe er altijd een puntje af met een 4333. De treurige consequentie is dat we nu op de nominatie staan om een "koude" 3SA (met excuses aan het paar dat down ging in 3SA) te missen omdat het bieden ongetwijfeld was gegaan 1 door West, 1SA door Oost, einde. Ik denk niet dat dat goed is, want ik denk dat de West hand meer waard is dan 10 punten vanwege al die mooie combinaties met tienen, en dus moet inviteren. Dat weet Hedwig ook wel, maar als je niet helemaal optimaal geconcentreerd bent heb je voor je het weet op de autopiloot gepast.

2. 13 punten jeukt blijkbaar altijd. Alle seinen staan op rood, je hebt geen distributie, de tegenstander heeft (nog) geen fit dus jij misschien ook niet, je hartenwaardes lijken slecht geplaatst voor jou, waardoor nu in de bieding komen erg gevaarlijk is. Dit alles wint het blijkbaar echter niet van de 13 puntûh, "dus" DBL.

3. Er is nog niks aan de hand, want ik ben min of meer gedwongen te redoubleren om een 3 kaart schoppen aan te geven.

4. Eindelijk kon ik mijn overwaarde, ten opzichte van een zwakke SA, aangeven. West had natuurlijk geen probleem.

Na de schoppenstart voor de 10 en harten switch, was er geen houden meer aan. Vier down en 800 voor OW. Niet slecht terwijl we de kans liepen op 180 of 210.

Op dit spel was het dus ongelofelijk mazzelig voor OW om tegen deze NZ te spelen, terwijl het waanzinnig pechvol voor NZ was om dit spel tegen deze OW te spelen. Dit alles heeft weinig te maken met inherente kwaliteiten, maar meer met de loterij die Butler heet.

U ziet echter wel dat triomf en drama wel heel dicht bij elkaar liggen. Wat zegt u? Heeft Noord dit drama aan zichzelf te wijten? Misschien wel (een beetje) het is namelijk erg jeugdig om alle rode vlaggen te negeren bij de keuze van je actie. Aan de andere kant zal niemand met de Oost hand 1 geopend hebben, zelfs als er iemand is die besloten heeft om de 4333 te devalueren, speelt die persoon vrijwel zeker een vijfkaart hoog systeem en opent dus 1 of 1. In een dergelijk biedverloop doe je als Noord natuurlijk niets.

Neem dan ook in ogenschouw dat we met de +9 IMPS op dit spel meer dan de helft van onze netto verdiensten van de avond haalden, en je begrijpt dat de loterij van de Butler weer goed zijn best deed.

Ik ben overigens wel nieuwsgierig naar hoe de TC het Zwitserse element in de Butler gaat vlechten. Ze verdienen onze waardering voor de creatieve manier waarop ze trachten (en naar mijn mening ook slagen in) de clubavond afwisselend te houden.

Hedwig en ik begonnen overigens met een rusttafel waardoor we de spellen 1-5 niet speelden. Ik zag op spel 4 Peter Seij bijna een geweldscore binnenhalen. Met H75 H64 9542 B53 paste hij in de eerste hand (had ik ook gedaan), de tweede hand paste ook en zijn partner opende 1. Na een 2 volgbod zou ik gepast hebben (4333 hè) en desnoods 2. Zo niet Peter. Hij gaf een negatief doublet (!) en na 3-pas-pas deed-ie ook nog 3 (het zou niet bij me opgekomen zijn). Volgens mij is dat een zeer aanmoedigend bod (te sterk voor 2 direct zou ik denken), maar Jan-Willem paste. Omdat het spel "in een doosje" zat, was het eigenlijk "altijd" 4, zodat Peter bijna een vrachtje binnengeloodst had.

Tot een volgende keer!