Spel van de week 10 december 2013 — Willem jan Maas

Eindeloze Swiss Butler — Slot

Vorige week heeft u het spel van de week moeten missen, niet zozeer door luiigheid, maar door de droeve reden dat mijn collega svdwss (weet u nog? Spel-van-de-week-stukjes-schrijver) Jos was aangereden, in het ziekenhuis belandde, en dus geen stukje kon schrijven. Zelf zaten Hedwig en ik een paar dagen in Edinburgh, dus voor mij was het ook niet lekker te doen. Nou ja, we hopen maar dat Jos weer snel helemaal opknapt en tot dat moment zal ik proberen het svdwss (spel-van-de-week-stukjes-schip, wat anders?) drijvend te houden.

De beslissing

In de vierde ronde van deze avond vond de vierpuntenwedstrijd tussen Thijs en Geert (T&G) aan de ene kant en Hedwig en mijzelf (H&Wj) aan de andere kant plaats. Deze twee paren stonden al een tijdje zo verschrikkelijk ver los van de rest van het veld dat ze zeker 1 en 2 zouden worden, maar doordat H&Wj een paar avonden door het ijs waren gezakt en T&G lekker doorscoorden, hadden ze ons zowaar nog ingehaald. Een paar weken geleden leek het er niet op dat dat nog kon, maar je ziet het, alles is mogelijk.

De onderlinge wedstrijd werd met overmacht door T&G gewonnen, onder andere doordat ik op spel 1 niet wist te profiteren van een ongelukkige uitkomst tegen een (te hoge) 4, en alsnog down ging. Ik speelde op zich op een redelijke kans, maar de consensus was toch dat ik genoeg had moeten weten om niet (meer) down te gaan.

Vervolgens kreeg ik op spel 5 ook nog te maken met een klassiek geval van kadaverdiscipline. Je hebt AB42 HV10964 43 6, je opent 1 (goed!), partner biedt 1 en rechts bemoeit zich er mee met 2. Ik denk niet dat iemand 2 zal bekritiseren, dat bood ik ook, maar eerlijk gezegd heb ik ook serieus overwogen om 2 te bieden. Links doet 3 en partner doet 3. Dit is absoluut niet inviterend, maar toch is het zo dat je als je hierop past, wat ik deed, je dit spel absoluut niet begrepen hebt. Let wel, ik zeg dit spel, en niet het spel. Wat is er namelijk aan de hand?

U heeft mij ongetwijfeld al vele malen bezig gehoord met het ageren tegen invites in het algemeen en in het bijzonder tegen "domme" invites. Kort samengevat komt het hierop neer dat als je een invite doet met een kaart of op een manier waardoor je partner geen idee heeft wanneer h\zij (hij of zij, leuk hè?)een geschikte kaart heeft, je beter zelf door de zure appel heen kunt bijten. Op dit spel is iets soortgelijks aan de hand, maar dan vanuit de andere kant gezien. Je hebt zo idioot veel speelkracht dat met hele flauwe handen waarbij het bij je partner niet opkomt om een invite te doen, het toch "koud" 4 is. Geef partner 5 (die h\zij vrijwel zeker heeft) met een Aas en een Heer en het is al gauw pletterdood 4. Maar goed, al met al boden wij op dit spel als (vrijwel) enige de manche niet, en gingen er weer 8 IMPS verloren. Ja, dat ging lekker die onderlinge wedstrijd.

Op spel 4 zaten T&G voor de verandering eens aan de verkeerde kant van de score.

Spel 4 Noord
W/Allen A4
VB642
HVB5 862
H9753 A108
AB HV7
74 HV52
West Noord Oost Zuid
1 pas 3SA (1) pas
4 (2) pas (3) pas pas
  1. Conventioneel (helaas!) — een no-splinter (troeven mee, balanced hand en genoeg voor de manche). Helaas spelen T&G dit als 3 of 4 troeven, zodat
  2. Thijs, die tegenover 4 troeven in 4, maar tegenover 3 troeven wellicht in 3SA wilde zitten, nu niets anders kon doen dan gokken. Een guess (en niet eens educated).
  3. Nu ben ik in mijn leven al van heel veel beschuldigd, maar niet dat ik Fredin heet (zie bijvoorbeeld het Fredin doublet), en paste gedwee.

Double dummy is 4 helemaal koud, maar niet gewaarschuwd ging Thijs "gewoon" 2 down.

Aan tafel werd al opgemerkt dat die Oost hand toch veel meer lijkt op 3SA dan op 4. Als toetje besloot ik dat eens uit te zoeken. Dus de OW handen gelijk gehouden en er 1000 verschillende NZ combinaties tegenover gelegd. Wat blijkt? Van de 1000 keer wordt (double dummy, dat wel) 799 keer zowel 4 als 3SA gehaald, 12 keer gaan beide contracten down, 17 keer wordt 4 gehaald en 3SA niet, maar een imponerende 172 keer wordt 3SA gehaald maar 4 niet.

Met de OW kaarten is 3SA dus een veel beter contract. Een aardige illustratie van de prijs van conventies. Het beste contract kun je niet meer bieden. Lekker dan!

Ze wonnen de onderlinge wedstrijd, maar (dankzij de indelingspunten, pfff…) wonnen wij het totaal.

Volgende week de Kerstdrive, en wellicht zal ik mijn oude vriend Eligius vragen of hij nog een leuk spelletje weet (zie Een Kerstverhaal).