Spel van de week 7 januari 2014 — Willem jan Maas

Een nieuwe lente en een nieuw geluid

Ik ben natuurlijk erg van de leg vanwege de ronduit zachte temperaturen die dezer dagen heersen. Vandaar deel een van deze titel. Het tweede deel is afkomstig van het feit dat na maandenlang gebutlerd te hebben (pfff!), het nu eindelijk weer paren is. Nota bene, vroeger zou ik "gewoon paren" hebben gezegd, maar gevoelsmatig is die wedstrijdvorm tegenwoordig meer uitzondering dan regel op DBC. De cultureel onderlegde leden van DBC herkennen in de titel natuurlijk ook de eerste regel van het gedicht "Mei" van Gorter, maar dat, kan ik u verzekeren, is puur toeval en heeft hoegenaamd niets met bridge of het weer te maken.

Een aardig spel was spel 12

AH108732
B42 V1053
AHVB10976 4
5 B8743
VB
AHV9

Onder de aanname dat West iets hoogs in ruiten doet (bij ons deed Ger 3SA, ik zou liever 5 doen), is 7 natuurlijk een zeer wenselijk contract. Je hebt 12 slagen van boven (2, 7 en 3) en de kans dat je een vierde klaver maakt of dat er een dwang ontstaat is natuurlijk zeer groot.

Overigens kwamen Hedwig en ik niet in de buurt, want de 3SA opening volgde ik nog wel 4, maar toen Hedwig dat ophoogde naar 5 heb ik als een labbekak gepast (barf!).

Maar even terug naar het spel, je zou kunnen aanvoeren dat 7 alleen gemaakt wordt omdat je door het bezit van zowel 10 als 9, en doordat West al op de tweede ronde ontkent op de klaver, de Boer van Oost er uit kan snijden.

Dit is een oppervlakkige analyse, want als je er achter komt dat West 8 ruitens en 1 harten heeft, ligt het vreselijk voor de hand dat Oost de lange klavers heeft waardoor je de druk op OW enorm op kan voeren. Hoe dan? Laten we het spel een klein beetje wijzigen en Oost 10 geven in plaats van de 4 en de 9 in plaats van de 3. Het spel is dan:

AH108732
B42 V1053
AHVB10976 4
5 B10987
VB
AHV3

Het is nu nog steeds koud 7. Stel Oost komt uit met ruiten, je troeft, gaat met troef naar dummy, troeft nog een ruitentje, haalt troef (in dummy schoppen weg) speelt AH en troeft een derde ruiten.

De positie is nu (een beetje afhankelijk van wat Oost precies heeft weggedaan op die ruitentroeverij [bij ons troefde Henk een keer onder, cute!]).

B42 V105
AH
V3

Op de laatste troef moet Oost een schoppen wegdoen, want anders wordt 3 een slag, en daarom kan 3 nu weg uit dummy. West kan op deze slag nog probleemloos een ruiten missen, maar als er nu een klaver naar de V gespeeld wordt, is ook West geknipt en geschoren. Hij moet een ruiten vasthouden (vanwege 8), en moet dus ook een schoppen laten gaan. Zowel Oost als West hebben in hun laatste 3 kaarten nog maar 2 schoppens over, dus Noord maakt met zijn derde schoppen de 13e slag.

Mooi! Een niet simultane dubbele dwang. Een waardig begin van het nieuwe jaar. Van mij en Hedwig de beste wensen, en dat u de spellen die u dit jaar speelt maar goed mag snappen. O ja, en ook nog gezondheid en geluk toegewenst, maar dat spreekt vanzelf.