Spel van de week 27 mei — Willem jan Maas

Soms zit het mee …

… en soms zit het tegen. Gisteren was het zo'n avond waar het bij ons behoorlijk tegen zat, en, zoals gewoonlijk werd dat gecombineerd met uitermate slecht spel. Iedereen zal dat wel herkennen, als je het loefje hebt lopen zelfs de dingen die je dom doet goed af, heb je dat niet, dan lopen ook de dingen die je redelijk doet slecht af. Neem nou eens spel 16.

Over apen en kunstjes

Zoals het gezegde gaat moet je een aap geen (nieuwe) kunstjes leren, en een aardig voorbeeld was spel 16.

Spel 16 Noord
W/OW A8765
V92
V4 H93
A864 VB1073
HB73 10842
A54 7
V9
HB10863

Het bieden zag het optreden van een nieuw kunstje (of sorts)

West Noord Oost Zuid
Ron Wj Peter Hedwig
1 1 (1) DBL 2 (2)
3 pas pas 3 (3)
pas pas 4 (4) einde
  1. Het is ontzettend onkarakteristiek voor mij om te volgen met deze rommel, maar mijn jeugdige vriendjes zeggen dat je "achter" ligt als je dat niet doet. Ik dacht laat ik eens niet achter liggen.
  2. Een defensieve drol dus het lijkt mij verstandig om niet te hoog te bieden.
  3. Ongeveer het laatste waar je bang voor bent is dat je de tegenstander naar een onverkiesbare 4 drijft, toch?
  4. Een verstandige keus. Een simulatie leert dat je in 36% van de gevallen 10 en in 19% van de gevallen zelfs 11 slagen haalt in een hartencontract.

Hedwig had gelijk. Het was geen 4. Het was 5! Verstandig ongedoubleerd gelaten, toch goed voor 0 matchpunten. Erg blij mee.

Was dit spel een voorbeeld van een nieuw kunstje wat faliekant verkeerd afliep, spel 6 toonde de keerzijde. Ik deed wat ik altijd doe, namelijk een puntje aftrekken voor een 4=3=3=3, en zat onmiddellijk voor de 0.

Spel 6 Noord
O/OW HVB5
108 A93
A94 H53
HB107 V854
9642 AHV
VB106

Conform mijn gebruikelijke manier opende ik de Oosthand met 1SA (15–17) waar het bij bleef. Als de dummy open gaat weet je dat je slecht zit, want "iedereen" zit natuurlijk in 3SA. Dit contract, blijkt weer uit een simulatie, wordt in 71% van de gevallen gehaald, soms zelfs met een overslag, en is dus zeer de moeite waard.

Zoals het spel ligt, maakt Oost meestal 10 slagen, want wat is er nou normaler dan uitkomen met de Zuidhand? West maakt meestal 9 slagen, want wat is er nu normaler dan uitkomen met de Noordhand.

Zo niet tegen ons. Nadat ik het spel in mijn eentje al verloren had door met de Oosthand 1SA te openen, waardoor we geen manche boden, kwam Zuid ook nog uit. Overigens was dat niet bieden van de manche ook wel een beetje pech, nou ja, een heel klein beetje, want had Hedwig een 4 kaart hoog gehad, dan had ze ongetwijfeld iets gedaan waardoor we ook in 3SA waren gekomen.

Maar goed, in zekere zin was het dus een mazzeltje dat mijn slechte actie samenviel met de geïnspireerde actie van de tegenstander. Het was nu maar één keer een nul. Toch, als je op een avond te veel van dit soort doorslagjes hebt, blijft er van je score niet veel meer overeind.